1. Audi RS3
De Audi RS3 blijft trouw aan de traditie: onder de motorkap zit een vijfcilinder van 2,5 liter. Hierdoor kan de RS3 beschikken over een vermogen van 367 pk en de, zo karakteristiek, onvergetelijke sound die daarmee gepaard gaat. De vierwielaandrijving staat helemaal op punt en is niet langer een spelbreker bij zijn dynamische rijeigenschappen. Sterker zelfs, Audi heeft de RS3 aangepast om ‘m die wendbaarheid van weleer weer te geven.
2. BMW M135i
Opgelet, dit kan wel eens de vreemde eend in de bijt zijn. De BMW is hier de enige wagen die achterwielaandrijving en een zescilinder-in-lijn heeft. Nodeloos om te zeggen dat het hier om een geweldige combinatie gaat… De puristen en de liefhebbers van het genre vinden in deze wagen hun “match made in heaven”. De wagen biedt een mooi, evenwichtig rijgedrag, een betoverende sound en 100% gretigheid op eender welk moment.
3. Mercedes A45 AMG
Door zijn recente facelift kreeg de Mercedes enkele noodzakelijke technologische aanpassingen, cosmetische verfijningen en verbeterde motorisaties. De AMG vormt daar geen uitzondering op en levert nu 381 pk. Dat is een record voor een 2.0 viercilinder met turbo. Hij kan nog agressiever uit de hoek komen, is waanzinnig efficiënt maar beschikt over een vering die je het comfort biedt dat nodig is om er elke dag mee te kunnen rijden.
4. Ford Focus RS
De Ford Focus RS van de vorige generatie bezorgde ondergetekende zonder twijfel de mooiste herinneringen. Het was een zwarte dag voor me op het moment dat de productie ervan werd stopgezet, want ik dacht dat ik ‘m nooit meer terug zou zien. Maar kijk, Ford heeft doorgezet en bracht een nieuwe RS op de markt. Die is niet langer uitgerust met de charismatische vijfcilinder, maar kreeg een viercilinder met turbo. De nieuweling liet ook de voorwielaandrijving voor wat het is en is nu uitgerust met vierwielaandrijving. We kunnen niet wachten om ‘m voor het eerst de sporen te kunnen geven…
5. Honda Civic Type R
Dit is een oude bekende die opnieuw zijn opwachting maakt, maar de dagen van de dolle atmosferische motoren die bléven doorgaan tot 8.000 tr/min zijn voorbij. In de plaats daarvan kreeg de Japanner een turbo en zag hij zijn maximaal toerental dalen. Moeten we daar om treuren? Neen, want onder je rechtervoet zitten nog steeds de 310 paarden ongeduldig te wachten en de Civic Type R blijft gezegend met een hemels chassis dat zich zeer gewillig laat besturen. Ervaren bestuurders weten waarom…
6. Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport
De leeuw toont opnieuw zijn klauwen. Na enkele jaren op de dool te zijn geweest, trakteert Peugeot ons weer op een echte sportieve wagen. En deze 308 heeft alles in huis om ons op onze wenken te bedienen, zoals een 1.6 turbo met 270 pk, een gelimiteerd slipdifferentieel en zijn knappe looks. En dan is er nog het chassis dat op punt is gezet door de ingenieurs van Peugeot Sport die weten waar ze mee bezig zijn. Fan-tas-tisch!
7. Volkswagen Golf R
Het was even slikken toen deze Duitse sportieve berline zijn V6 moest inruilen voor een viercilinder met turbo. Het geluid zal nooit meer hetzelfde zijn, maar dat compenseert deze Golf met een voortrein die scherper uit de hoek komt. Hij is nauw verwant aan de Audi S3 maar het chassis van de Golf R is iets bedeesder. Het biedt tonnen vertrouwen, is minder speels, maar dat maakt van deze Golf nu de sportieveling waar je in elke omstandigheid mee kunt komen aandraven.
8. Subaru WRX STI
De Impreza is een legendarische wagen die door heel wat liefhebbers op handen wordt gedragen. Het meest recente model heeft nog steeds de boxermotor van 300 pk en vierwielaandrijving. Hij blijft een echte bom, maar is minder verfijnd en heel wat gulziger dan zijn concurrenten. De aankoopprijs is hoog en het verbruik van de flat-four al evenzeer. Wie vaak en snel met de Subaru rijdt, verdient best goed de kost…
9. Seat Leon Cupra
De bestaansreden van de Leon Cupra tegenover de Golf R, van wie de Seat een volle neef is, kun je onder meer terugvinden in het feit dat hij zowel beschikbaar is als berline, als als break. Maar in tegenstelling tot zijn Duitse neef, is de Spaanse furie enkel voorzien van voorwielaandrijving, niettegenstaande het vermogen van 290 pk. De Spanjaard is erg krachtig en performant maar laat zich dagelijks gewillig besturen mét de nodige dosis comfort aan boord.
10. Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Met een naam die klinkt als een oorstrelende melodie en verleidelijke looks, kost het de Alfa weinig moeite om ons weke knieën te bezorgen. Maar ondanks het mooie liedje dat de motor ten berde brengt en het chassis dat op punt staat, heeft de Alfa het moeilijk om ons helemaal in te pakken. Het interieur doet de zuiderse traditie geen eer aan en de remmen missen bijtkracht.