Doorgaans geven de merken geen informatie vrij over de winstmarges, maar toch zijn er analisten zoals die van Bernstein Research die er in slagen om een lijst samen te stellen van de wagens die de grootste verliezen in de autosector op hun naam hebben staan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een top 10 van de flops te brengen. Belangrijk detail: de verliezen werden opgesteld op basis van de levensduur van het model. Daarnaast berekenden de analisten ook het verlies per verkocht model.

De achtste wagen in onze top 10 is de Renault Laguna III, met een verlies van 1,5 miljard euro, of zo’n 3.548 euro per verkochte wagen.

Voor 100%  betrouwbaar… of net niet
Met betrouwbaarheid hoog in het vaandel bindt de Laguna III de strijd aan met zijn Duitse en Japanse rivalen. Op het hoogtepunt van de crisis bij Renault in 2002, zet de Laguna II  het ongeloofwaardige cijfer van 700 mankementen per 1000 geproduceerde wagens neer (een absoluut record in de automobielgeschiedenis). Carlos Ghosn kondigt als gevolg hiervan aan dat Renault, de koe bij de horens zal vatten en een wagen gaat bouwen die binnen zijn klassement tot de drie meest betrouwbare vierwielers zal behoren.  Een straffe uitspraak en tussen deze intentieverklaring en de bittere realiteit gaapt er een grote kloof.

De Laguna III is er nooit ingeslaagd om het succes van de Mercedes Benz C-klasse, de BMW 3-Reeks, de Audi A4 en de Toyota Avensis te evenaren.

Renault ontwikkelt nochtans vol enthousiasme nieuwe diagnostische boordinstrumenten, verdrievoudigt de rijtesten “in the field”, neemt gedeeltelijk de productiemethode van Nissan over en zet met het aanbod van drie jaar garantie aan de klant, de 156 toeleveranciers van het merk beduidend onder druk. Niets van dit alles resulteert in het beoogde doel en de Laguna III biedt geen weerwerk aan zijn rivalen.

De versnellingsbak verslijt vroegtijdig, de brandstoftank lekt, de vooras geeft onaangename trillingen door aan het stuur, de roetfilter van dienst vervuilt de motorolie, kortom, een schare storingen verzieken het concept. Bovendien lijdt dit specifieke marktsegment nu juist onder een teruglopend koperspubliek en niet alleen de Laguna III heeft ermee te maken maar ook de Ford Mondeo en de Peugeot 407 krijgen klappen.

Door zijn dramatische kwaliteitsprobleem legde de Laguna II sowieso al een zware hypotheek op de Laguna III als opvolger. Dit tast de geloofwaardigheid van het merk als dusdanig  verder aan en… tegelijk de verwachting van Renault om 300.000 auto’s van dit type per jaar aan de man te brengen. De teller stokt op 100.000 verkochte exemplaren per jaar!