BMW 750i

De E38 (codenaam) is de laatste 7-Serie volgens de ‘klassieke’ stijl. Hij werd gebouwd van 1994 tot 2001 en had als topversie de 750i/iL met een 5,4 liter grote atmosferische V12. In vergelijking met de BMW-zescilinders uit die tijd, is de V12 veel zachter en soepeler, met een vermogen van ‘slechts’ 326 pk. Het karakter stemt perfect overeen met de filosofie van deze berline.

Volkswagen Phaeton W12

Eigenlijk gaat het niet om een V12 maar om een W12. In de praktijk verandert dat niet zo veel: deze motor draait met de finesse van een turbine. De motor past perfect in de Phaeton, een toonbeeld van zachtheid en technologie. De 450 paarden van de 6.0 W12 katapulteren deze limousine naar 100 km/u in 6 seconden. Deze auto is heel gesofisticeerd maar had sterk te lijden onder het merkimago. Om er eentje te vinden, moet je mogelijk naar het buitenland.

Mercedes S-Klasse 600

De S600 van de W220-generatie gebruikt één van de beste motoren van Mercedes. Tot 2002 leverde de 5.8 V12 367 paarden in een indrukwekkende stilte. Maar dat was blijkbaar niet genoeg volgens de klanten, want een jaar later werd hij grondig herzien. De cilinderinhoud werd teruggebracht tot 5,5 liter en werden turbo’s gemonteerd, waardoor de V12 plots 500 pk en een koppel van 800 Nm leverde. Nog sterker en – misschien wel jammer – bijna onhoorbaar.

Jaguar XJ12

Een van de mooiste berlines ter wereld, een lage prijs en een V12 onder de motorkap. Wat wil je nog meer? Een laag verbruik misschien? En graag ook een betere betrouwbaarheid. Maar wanneer alles werkt, is deze XJ12 een waar plezier.