1. Skoda Superb Combi
Dit is echt een alleskunner. Aan het volume van de koffer lijkt geen einde te komen en het interieur is zo ruim dat je er bijna in kan wonen. Hij gebruikt het platform, de motoren en een groot deel van de technologische toepassingen van de VW Passat maar biedt het allemaal aan een veel gunstiger tarief aan. De Superb Combi heeft zijn naam niet gestolen.
Onze keuze: de 2.0 TDI DSG met 150 pk, voor 35.190 euro. Toegegeven, deze uitvoering is wat duurder dan de instapversie, maar met deze variant ben je echt de koning te rijk. Voor motoren met meer vermogen hoef je hier niet te kiezen.
2. Mazda 6 Wagon
Dit is de keuze van het hart. Met een verleidelijk koetswerk, een erg fijn rijgedrag en een diesel die al lachend naar 5.000 tr/min klimt… Onbekend is onbemind en dat gaat jammer genoeg op voor deze Mazda. De Mazda 6 Wagon bulkt van de kwaliteiten. Kies een keer niet voor mainstream. Je zal het je niet beklagen…
Onze keuze: De 2.2 l basisdiesel met 150 pk blaakt van de gezondheid en zijn manuele zesversnellingsbak bezorgt je heel wat rijplezier. In de SkyDrive Premium Edition kost hij 32.590 euro.
3. Peugeot 308 SW
De 308 berline valt zowel op de achterste rij als in de koffer wat klein uit, maar deze break-versie lost die twee problemen in een klap op magistrale wijze op. Met dank aan de langere wielbasis, waardoor hij wel wat inboet qua elegantie… Achter het stuur biedt de 308 quasi het fijnste rijgedrag uit zijn segment aan. Inclusief een heerlijk duivelse voortrein!
Onze keuze: Deze keer raden we jullie de benzineversie aan. De nieuwe 1.2 Puretech met 110 of 130 pk is stil, zuinig en krachtig. Een juweeltje! Aan de Allure-afwerking (130 pk) hangt een prijskaartje van 25.000 euro.
4. Honda Civic Tourer
Toegegeven, dit is niet de mooiste break die er is. In het interieur zul je niet snel verleid worden tot speelse blikken, maar er is meer. Kijk maar eens naar zijn koffer. Die is niet alleen ruim maar ook bijzonder slim ingericht. Sterker nog, de hele wagen zit verduiveld geniaal in elkaar en hij is bovendien erg aangenaam om mee te rijden. Eentje om te zeker te ontdekken.
Onze keuze: De 1.6 i-DTEC diesel met 120 pk draait onvermoeibaar, als een turbine. Honda bewijst nog maar eens hoe goed ze motoren kunnen bouwen! De Elegance-afwerking kost je 26.690 euro.
5. Ford Focus Clipper ST
OK, dit is misschien een rare keuze, maar de combinatie van prijs, rijplezier en ruimte die deze Focus neer zet, valt moeilijk te kloppen. De afwerking is niet overal even goed, de ergonomie vraagt wat gewenning, maar wat een rijplezier! De benzinemotor lijkt in de hel te zijn gesmeed, het weggedrag is verfrissend speels en de achterkant reageert kwiek op een manier waar we veel van houden.
Onze keuze: de ST-versie is beschikbaar als benzine en als diesel. De diesel stelde ons enigszins teleur omdat hij karakter mist, maar de 2.0 Ecoboost benzinemotor met 250 pk is moordend plezant, altijd beschikbaar en klinkt heerlijk melodieus. Als je voor de meest verfijnde afwerking kiest (ST3), kost hij je 33.200 euro.