Hun karakter wordt grotendeels gevormd door hun motor. In de jaren ’80 was CO2-uitstoot een vaag begrip, waardoor de fabrikanten niet op cilinder meer of minder moesten zien. Dit zijn de mooist klinkende 5- en 6-cilinder motoren die je nog op de kop kunt tikken voor minder dan 10.000 euro.


1. BMW 6 Serie

Dit is een snelle 80’s cruiser. Hij heeft dat iconische BMW silhouet, een haaienneus en mooi gamma aan zescilinder motoren. Voor 10.000 euro kun je een mooie 628 CSi vinden. Het instapmodel weliswaar, waarvan de motor niet meteen het uithoudingsvermogen van de grootste 3.5 liter heeft, maar hij kwijt zich toch erg vlot van zijn taak, gecombineerd met het heerlijke geluid van de BMW zescilinder. Hij is eerder op comfort gericht en zal je verleiden om langere afstanden te rijden. Aan kofferruimte géén gebrek…


2. Alfa Romeo GTV6

Deze Alfa V6 is een echte killer. Onder de motorkap zit een 2.5 liter met 160 pk. Dat lijken niet meteen fenomenale cijfers, maar ze vertellen dan ook maar de helft van het verhaal. De motor is een strak gespannen snaar die furore maakte door z’n directe reactie, zijn flexibiliteit, zijn bruikbaar vermogen en een sound die kippenvel tot in je nek bezorgt. Een uniek geluid dat in de hoge toerentallen gillende allures aanneemt. Het rijgedrag is uitgebalanceerd en je kan er met z’n vieren in. Wat wil je nog meer? Een iets grotere weerstand tegen roest misschien…


3. Jaguar XJ-S 3.6

Het was moeilijk om in de voetsporen van de legendarische E-type te treden. De XJ-S deed alles wat hij kon, maar de tijd en de omstandigheden hebben ‘m niet bepaald geholpen. Maar dat wil niet zeggen dat je de baby met het badwater moet weggooien, want Jaguar is er in geslaagd om de tekortkomingen weg te werken met de 3.6 liter. De zescilinder levert 228 pk en komt qua prestaties dicht in de buurt van de V12 5.3 liter. De degelijkheid van het blok is na 30 jaar nog steeds legendarisch. Goed nieuws, aan leder en hout was er ook in de jaren ’80 geen gebrek.


4. Audi Coupé

De Audi Coupé en zijn kubistische vormgeving blijven ook nu nog een eye catcher. Hij is voornamelijk in zijn Quattro (4WD) uitvoering bekend, maar ook deze GT-versie met voorwielaandrijving verlies je best niet uit het oog. Het rijgedrag is minder dynamisch, dat spreekt voor zich, maar dat doet geen afbreuk aan de briljante vijfcilinder onder de motorkap. Hij is betrouwbaar en goed gebouwd en kun je tegenwoordig kopen voor een appel en een ei, zeker deze GT-variant. De uitgelezen kans voor fans die niet veel geld op het spel willen zetten en die de voorkeur geven aan een wagen waar een rationeel rijgedrag de bovenhand haalt op aandrijving.


5. Mazda RX-7

Hier spreken we niet over vijf- of zescilinders, maar over twee rotors. De Mazda RX-7 is altijd een buitenbeentje in de autowereld geweest, voornamelijk door de wankelmotor onder de motorkap. Die werkt niet met klassieke cilinders en zuigers, maar heeft een driehoekige rotor die in een trommel ronddraait en waar in de ruimtes tussen de zijden een benzinemengsel tot ontploffing wordt gebracht. In deze RX-7 zorgt dat voor een vermogen van 150 pk. Dat lijkt niet zo veel, maar de wankelmotor kan ook uitpakken met andere troeven: een quasi trillingvrije loop en een unieke sound die opstijgt wanneer de rotor in toerentallen klimt. Het onderhoud vraagt behoorlijk wat aandacht, maar het uitgebalanceerde rijgedrag is al even uniek als de motor.