Deze vijf wagens voldoen allemaal aan de basiscriteria die het leven van elke eigenaar van een klassieke wagen eenvoudiger maken: ze zijn betrouwbaar, eenvoudig te besturen, zijn comfortabel en de onderdelen zijn vlot beschikbaar.

Over het algemeen mag je er van uit gaan dat Britse, Amerikaanse en sommige Italiaanse wagens een grote achterban van onafhankelijke specialisten hebben. Voor Duitse wagens kun je vaak nog bij de fabrikant zelf terecht.

Youngtimers, wagens uit de jaren ’80 en ’90, hebben het voordeel dat ze vaak betrouwbaarder zijn en dat er ruim voldoende onderdelen beschikbaar zijn. Dat gezegd zijnde, neemt het niet weg dat er op alle regels hierboven ook talrijke uitzonderingen zijn.

1. De krachtige coupé: Ford Mustang
Wat een smoel! Een groot deel van zijn commerciële succes dankt de Ford Mustang aan zijn geweldige verschijning. Technisch is er ongeveer alles mogelijk, gaande van een vlotte V6 tot een brullende V8. Kies weloverwegen de juiste versie. Wanneer het op onderdelen aankomt, komt je zowat in de hemel op aarde terecht. Soms moet je wel je toevlucht zoeken bij Amerikaanse specialisten, maar maak dan van de gelegenheid gebruik om ook de vering en de remmen een upgrade te geven… In zijn standaarduitrusting was er op dat vlak, euh, nogal wat ruimte voor verbetering.

Alternatieven: Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette…

2. De populaire: Volkswagen Kever
Met een totale productie van 22 miljoen stuks kun niet om deze populaire jongen heen. Hij zal het je niet gauw moeilijk maken en zijn betrouwbaarheid is legendarisch. Het aantal kilometers dat je op zijn teller kunt zetten is indrukwekkend. En als er toch iets niet naar behoren werkt, dan kun je terugvallen op talrijke specialisten. Neen, hij is verre van sportief, maar op de felheid van zijn charisma lijkt de tijd geen vat te hebben.

Alternatieven: Renault 4, Citroën 2CV, Austin Mini…

3. De cabriolet: MGB
Dit is de grote Britse klassieker. Met een productie van een half miljoen exemplaren, blijft deze MGB alomtegenwoordig op classic events en hij kan terug vallen op een ongelofelijke ondersteuning van specialisten. Het is eenvoudig: alles, maar dan ook alles is beschikbaar. Daarbij komt nog zijn elegante uitstraling (misschien nog mooier in zijn coupé GT-uitvoering), zijn nog relatief moderne prestaties en een charme waarvoor je door de knieën moet gaan. De eerste exemplaren zijn het meest gewild.

Alternatieven: Triumph TR4/5/6, Triumph Spitfire, MG Midget, Austin-Healey Sprite, Alfa Romeo Spider, Fiat 124 Spider…

4. De berline uit de jaren ’30: Citroën Traction
Voor een wagen uit de jaren ’30 kiezen is een gewaagde keuze. Enerzijds is er de vraag of de wagen wel voldoende betrouwbaar is - onderdelen zijn zeldzaam - anderzijds liggen zijn prestaties en zijn stuurgedrag ver af van de hectiek van het hedendaagse verkeer. Maar er is een wagen die een speciale plaats bekleedt: de Citroën Traction. Hij was avant-gardistisch in de jaren ’30 door de technische keuzes die hij maakte en hij is vandaag nog betaalbaar.

5. De youngtimer: de Peugeot 205 GTI
De hype rond de kleine compacte bommetjes op wielen begon toen VW de Golf GTI lanceerde. Een wagen die zich echt overal in zijn sas voelde en die - en passant - heel wat sportwagens lik op stuk kon geven. De Peugeot 205 GTI was het Franse antwoord op de Golf en het was meteen de gepaste repliek: een messcherp rijgedrag dat vandaag de dag nog steeds gezien mag worden. Jammer van de afwerking, maar zoals we al zeiden: koop er een zolang het nog kan.

Alternatieven: VW Golf GTI, Mazda MX-5, Mercedes 190 2.3/2.5, BMW E21/E30, Renault 5 Alpine/Turbo, Porsche 924/944…