1. Aston Martin DB5 (1963-1965)
Dit is allicht de meest voor de hand liggende wagen in deze top vijf. Een elegant design in combinatie met een zescilinder die z’n strepen ook in wedstrijdverband wist te verdienen. 100% Britse klasse en elegantie, en daarom ook een van de lievelingetjes van James Bond. De Aston DB5 heeft het allemaal. Anno 2015 kun je een goed exemplaar vinden… voor 1 miljoen euro.

2. Bentley R-Type Continental Fastback (1952 – 1955)
Hout in overvloed, leder op elk niveau en een majestueuze chromen grille. Hier is geen twijfel mogelijk, je zit in een Britse GT. De sierlijke ontworpen Bentley gold in de jaren ’50 als een van de snelste wagens met vier zitplaatsen. Zijn 4,9 liter grote zescilinder stuwde het geheel naar een top van ongeveer 200 km/u. Wie interesse heeft, houdt rekening met een prijskaartje van meer dan 1 miljoen.

3. Ferrari 330 GT 2 + 2 (1966-1968)
Wanneer het op ultra sportieve berlines aankwam had Enzo Ferrari een voorliefde voor 2+2 wagens. Een man van goede smaak wat ons betreft… En deze 330 GT 2+2 was een van zijn favoriete modellen. De V12 was rechtstreeks afgeleid van de racewagens, maar zijn tijdloze elegantie en naar Italiaanse normen erg discrete uiterlijke verraden zijn echte habitat: lange-afstand-reizen.

 4. Maserati 3500 GT (1957 – 1964)
Dit was de eerste in serie geproduceerde Maserati en hij viel snel in de smaak. Niet in het minste door zijn zescilinder met dubbele ontsteking die was afgeleid van de motor waarmee ene Juan Manuel Fangio in de F1 het mooi weer maakte. Het koetswerk werd ontworpen door Touring en is 50 jaar nog steeds een juweeltje. Deze ruime wagen evolueerde later naar een motor met injectie en vijfversnellingsbak.

5. Facel-Véga Facel II (1961 – 1964)
Als opvolger van de HK500 gooide hij bij zijn lancering meteen hoge ogen. De Facel II werd al snel beschouwd als een van de mooiste wagens ter wereld, al moest je er snel bij zijn om ‘m te spotten. Onder het Franse koetswerk had deze Parijzenaar een V8 van Chrysler die goed was voor 400 pk. Door z’n topsnelheid van 250 km/u gold hij begin jaren `60 dan ook als een van de snelste vierzitters ter wereld.