De 550 Maranello betekende de terugkeer van Ferrari naar de tweezitsportwagens met een vooraan geplaatste motor. Zijn voorgangers waren de 512 BB en Testarossa maar die hadden hun V12 centraal achteraan geplaatst. Met zijn twaalf cilinders vooraan onder de motorkap is de 550 Maranello een erfgenaam van de legendarische Daytona en andere 275 GTB-modellen uit de jaren ’60. Zowel qua styling als mechanisch behoorde de 550 Maranello de top van het Ferrari-gamma.
Meer dan 3.000 stuks
Voor het prachtige ontwerp van de 550 Maranello tekende Pininfarina. Het ontwerp was niet schreeuwerig, maar had de juiste verfijnde agressiviteit die van de Ferrari een discrete, maar sportieve raket maakte.
In totaal zouden er tussen 1996 en 2002 3.000 stuks van deze Ferrari worden geproduceerd. Die waren allemaal uitgerust met een 5,5 liter grote V12 die 485 pk leverde aan 7.000 tr/min. De 550 Maranello is bovendien ook de laatste Ferrari die alleen verkrijgbaar was met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Iets waar de puristen uiteraard dol op zijn…
De Italiaan mag dan ondertussen dik tien jaar oud zijn, zijn prestaties zijn nog steeds erg bij de tijd. Hij heeft een topsnelheid van 312 km/u en gaat van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. Het geluid dat daarbij ten berde wordt gebracht, kon beter. Een euvel dat Ferrari oploste door een andere, roestvrij stalen uitlaat aan te bieden.
Vanaf 75.000 euro
Tot niet zo lang geleden kon je nog een 550 Maranello op de kop tikken voor 50.000 euro maar dat is nu verleden tijd. De prijzen starten nu aan 75.000 euro en het onderhoud is best duur. Bouw nog wat extra reserve in om een piekfijn, recent exemplaar met weinig kilometers te vinden en dan kost een 550 al snel 110.000 euro. En deze bedragen stoppen niet met stijgen. Wanneer je deze Italiaan in huis neemt, hou dan rekening met een verbruik dat schommelt tussen 15 en 25 l/100 km.
Het onderhoud
Is deze meid uit Maranello een fragiel ding? Vergeet het maar, de V12 van deze Ferrari is van een uitzonderlijke degelijkheid. En dat is maar goed ook want een volledige revisie zou de prijs buiten proportioneel op drijven. Om de Italiaan in topconditie te houden heeft hij gewoon regelmatig onderhoud nodig. Elk jaar of elke 10 à 15.000 km kost je dat 1.500 euro voor een kleine revisie. Elke drie jaar of elke 50.000 km moet de distributieriem worden vervangen, maar het goede nieuws is dat je dat kunt laten doen zonder dat het motorblok verwijderd moet worden. Desalniettemin dien je hier toch rekening te houden met een kostplaatje van 4.000 euro.
De 550 Maranello is een krachtige wagen en dat houdt in dat de banden en de vering het behoorlijk zwaar te verduren krijgen. De banden houden het doorgaans niet langer dan 10.000 km vol. Als je die vervangt, reken je op 1.000 euro voor een set van vier. De vering vervang je elke 50.000 km en dat kost je tussen de 2.500 en 3.000 euro. Hetzelfde gaat op voor de remmen en remschijven. Die vervang je best tussen de 15.000 en 25.000 km. De rekening daarvoor loopt op tot 1.500 euro. Wie veel met z’n Ferrari in stedelijk verkeer rijdt, zal sneller de versnellingsbak moeten vervangen dan iemand die er vooral lange, eenzijdige ritten mee maakt. Het is daardoor moeilijk om een echte afstand op de levensduur te kleven. Wanneer je de versnellingsbak vervangt, kost je dat tussen de 3.000 en 5.000 euro.
Enkele kleine problemen
De 550 Maranello is een robuuste en degelijke wagen, maar dat maakt ‘m niet immuun voor kleine gebreken. De lederen bekleding op het dashboard heeft de neiging om los te komen, de uithouding van het airco-systeem is beperkt en er duiken ook wel eens problemen op met de elektronische sensoren. Verder is het vooral zaak om de motor goed op temperatuur te laten komen… en er zoveel als mogelijk mee te rijden.
Conclusie
‘Ferrari’ betekent niet noodzakelijk ‘een hoop problemen’. Daar is deze 550 Maranello wel het beste bewijs van. Hij is instaat om veel kilometers te rijden en de kosten voor het onderhoud zijn voor een Ferrari V12 bijzonder laag. Nu ja, voor de gewone man in de straat blijven die kosten uiteraard bijzonder hoog. Wat wel vast staat, is dat de waarde van deze Ferrari nog niet aan zijn top zit en dat dit model alles in huis heeft om op een dag een klassieker te worden.