Bert Troubleyn

12 MEI 2021

Toyota‑baas teruggefloten door investeerders

Akio Toyoda moet zijn anti-EV-standpunt inslikken op bevel van de mensen die zijn loon betalen.

20210512051616messages-from-executiveskvw19200012.jpg

Persbureau Reuters meldt dat Toyota-baas Akio Toyoda een stevige en publieke tik op de vingers heeft gekregen van een groep van vijf investeerders, samen goed voor een fors belang van 500 miljard dollar in Toyota. Net voor Kerst 2020 gaf Toyoda namelijk een persconferentie waarin hij het vuur opende op de beslissing van de Japanse regering om tegen 2035 geen verbrandingsmotoren meer toe te laten in personenwagens. Hij dreigde met banenverlies, zei dat Japan zijn sterktes zou verkwanselen, en gebruikte zelfs incorrecte cijfers om zijn beweringen kracht bij te zetten. Ook nadien heeft Toyoda zich nog meermaals negatief uitgelaten over EV’s.

Op het matje geroepen

De groep van vijf investeerders vindt dat het genoeg is geweest en uiten in harde bewoordingen hun twijfels over het inschattingsvermogen van de CEO. “Wij zijn oprecht bezorgd dat mijnheer Toyoda niet lijkt te beseffen hoeveel er op het spel staat,” zo zei Jens Munch Holst, CEO van het Deense fonds Akademiker Pension. De andere investeerders zijn Storebrand Asset Management (Noorwegen), Nordea Asset Management, KLP (het grootste pensioenfonds van Noorwegen) en de Pensioenraad van de Kerk van Engeland. Jan Erik Saugestad, de CEO van Storebrand Asset Management, vraagt dat Toyoda in het vervolg zijn geplande “lobbyactiviteiten” voorlegt en laat goedkeuren voor hij nog eens beslist om straffe standpunten in te nemen.

20210512051616toyota.jpg

Marktaandeel

Waarom reageren de investeerders zo heftig op Toyoda’s uitspraken? Zij zijn ervan overtuigd dat bedrijven die niet op de elektrische trein springen hun marktaandeel verkwanselen: “Een volledige elektrificatie van het transport is van vitaal belang om onze klimaatdoelstellingen te halen. Toyota zou daarbij de leiding moeten nemen in plaats van de productie van nieuwe verbrandingsmotoren te rekken en zo marktaandeel weg te geven aan andere bedrijven,” zo zei Jan Erik Saugestad nog.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie