Kracht van hybrides

Terwijl het succes van de eerste Prius relatief beperkt bleef, kent het laatste model (de derde generatie) een mooi succes. Sinds 2009 werden al 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Het hybridegamma van Toyota werd verrijkt met de Auris HSD, de Yaris HSD en nu ook deze Grand Prius + en tegen het einde van dit jaar volgt de Prius Plug-In, oplaadbaar aan een stopcontact.

Voor het gezin

De Grand Prius + monovolume is 155 mm langer, 30 mm breder en 85 mm hoger dan de klassieke Prius. Met zijn langere wielbasis slaagt Toyota er ook in om zeven zetels in de Grand Prius + te plaatsen (die in het buitenland kortweg Prius + heet). Het koffervolume begint met het strikte minimum in de versie met zeven plaatsen (232 liter) om 784 liter te bereiken met vijf plaatsen en, voor de verhuizers, 1.750 liter met de vijf achterzetels neergeklapt.
Het is een gezins- maar geen glamourwagen. Naast de lompe lijnen van de Grand Prius + lijkt zelfs de klassieke Prius pittig. Knap oogt het koetswerk niet maar het is wel doeltreffend, met een Cx (luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,28, een record voor de categorie.

Praktisch en moduleerbaar

Toyota houdt het simpel en levert de Grand Prius + alleen met zeven zetels, die allemaal in de vloer wegklappen om een vlakke laadruimte te vormen. Het interieur is praktisch en moduleerbaar. Zo kunnen de zetels van de tweede rij de hoek van hun rugleuning aanpassen en glijden ze onafhankelijk van elkaar. Ook de ruimte appreciëren we, die is zeer respectabel voor een zevenzitter.

Uiteraard moeten de twee passagiers op de laatste rij enkele toegevingen doen door een beperkte hoofdruimte, al valt het allemaal best mee. Om vlot toegang te krijgen tot die twee achterste plaatsen moet je daarentegen een acrobaat zijn.

Het geheim van het ruime interieur schuilt in de lithium-ionbatterijen (in tegenstelling tot de gewone Prius met nikkel-metaalhybridebatterijen), die heel compact zijn en in de middenconsole tussen de voorzetels liggen, onder de armsteun. De batterijen garanderen een beter rendement … maar ook een hogere prijs. 

Details die het leven vergemakkelijken

Toyota heeft evenmin beknibbeld op de uitrusting. Origineel is de ophanging die het koetswerk zo horizontaal mogelijk houdt voor het welzijn van de passagiers en de efficiëntie van het weggedrag. Voorts zien we het Toyota Touch-infotainmentsysteem (met aanraakscherm en Google-zoekfunctie), het panoramische dak (met automatisch zonnescherm gekoppeld aan de deurvergrendeling), het automatische parkeersysteem, het Pre Crash Safety dat de auto afremt en voorbereidt als een ongeval dreigt en de adaptieve snelheidsregelaar.

Rijden

Op de weg ontgoochelt de Grand Prius + niet. Het weggedrag is homogeen en stelt alle bestuurders gerust. Alleen de terugkoppeling van informatie door de stuurbekrachtiging is te kunstmatig. Voorts levert de hybridegroep uitstekend werk in de stad. De werkingsstilte (met de elektrische motor), het gebruiksgemak (automaat) en het lage verbruik: de cirkel is rond. Andere vaststelling op de  autosnelweg, want daar brult de motor angstaanjagend tijdens de acceleraties.

Het resultaat aan de pomp is bevredigend. Het gemiddelde op een gemengd parcours duikt gemakkelijk onder de 6 l/100 km met een voorzichtige voet. Een parcours alleen op de autosnelweg doet het verbruik klimmen tot meer dan 8 l/100 km.

Het werkingscomfort staat op een respectabel niveau, zowel de schokdemping als het geluidsniveau. We willen deze Grand Prius + wel nog langer testen op de Belgische wegen om te zien hoe hij zich gedraagt op ons ‘belachelijke’ wegennet. 

Voor wie?

Deze auto is duidelijk bestemd voor grote gezinnen die geregeld in de stad vertoeven of dagelijks in de file staan. Rijd je vooral op vrije autosnelwegen, dan kies je beter voor een dieselwagen. Voor de anderen blijft de keuze een open vraag nu de prijs van diesel nadert op die van benzine. De onderhoudskosten van een benzinehybride liggen sowieso lager.

Het budget

De Grand Prius + heeft meer plaats en zetels dan de Prius, maar daar betaal je een stevige prijs voor. Dat komt door de duurdere batterijen en de rijkere uitrusting. De basisversie Active kost 31.990 euro en de Comfort, het middelste model in het gamma dat 55 procent van de verkoop moet realiseren, 33.970 euro. Het topmodel heet hier Lounge (39.250 euro). In alle gevallen, ook op de Active, heeft de uitrusting geen grote gebreken.

Fiscaal is deze auto voor 90 procent aftrekbaar voor bedrijven en moet je rekenen op een CO2-bijdrage van 1.164 euro en Voordeel Alle Aard (VAA) voor de werknemer van 4.800 euro. In dit segment is dat onklopbaar.