Deze kleine Toyota is een revolutie voor zijn segment! Hij werd gebouwd om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte met compacte buitenafmetingen, minder dan 3 meter! Zoals de Smart dus? Ja, maar dan wel met twee –of bijna toch- plaatsen meer!

Plaats

Om in de kleine iQ vier zitjes te krijgen heeft Toyota beroep moeten doen op enkele trucjes. Het dashboard aan de kant van de passagier maakt veel meer plaats dan aan de kant van de bestuurder. Zo kan de zetel van de passagier verder naar voren geschoven worden om plaats te maken voor de zetel achterin. Wie achter de bestuurder plaats neemt is op zijn beurt best niet te groot… Verder zijn de rugleuningen veel dunner dan gebruikelijk en werd de brandstoftank onder de zetel van de bestuurder geplaatst, …

Drie motoren

Om te beginnen zal het motoraanbod slechts uit twee modellen bestaan, de eerste is een kleine 1 liter driecilinder van 69 pk, daarnaast komt er de 1.4 D4D dieselmotor van 90 pk en 190 Nm koppel. De benzinemotor wordt aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen gekoppeld, of aan de Multidrive automatische versnellingsbak. Toyota kondigt een gemiddeld verbruik aan van 4.3liter en 99 gr/km CO2 uitstoot (110 gr/km met de automatische versnellingsbak). De dieselmotor wordt aan een handgeschakelde bak met 6 versnellingen gekoppeld. Hier is een gemiddeld verbruik van 4 liter van toepassing en een CO2 uitstoot van 104 gr/km, wat hem op fiscaal vlak uiterst aantrekkelijk maakt want hij is standaard van een roetfilter voorzien.

Vanaf de tweede helft van 2009 komt de nieuwe 1.3 liter  benzinemotor het gamma aanvullen. Deze motor krijgt standaard een “Start & Stop” functie om in het stadsverkeer zo weinig mogelijk te verbruiken.

Om de Smart Brabus het vuur aan de schenen te leggen laat Toyota weten dat de dieselversie een topsnelheid aankan van 170 km/u! De topsnelheid van de benzinemotor begrenzen ze elektronisch op 150 km/u, wat ook al niet niks is …

Airbag rolgordijn achteraan

Als achterin op de iQ wordt ingereden rolt een airbag uit van aan de dakhemel tot achter de hoofdsteunen om de passagiers beter te beschermen. Ook dat is een wereldpremière …