Deze Prius is ondertussen de vierde generatie van het populaire model. Het zal niemand verbazen dat hij de motoraandrijving van de vorige versie herneemt. Dat is de 1.8 l benzinemotor met 98 pk die gecombineerd wordt met een elektrische motor met 75 pk. Om aan het maximale vermogen te komen, moet je beide waarden optellen, maar 1 + 1 is hier niet twee. Toyota geeft als maximaal (gecombineerd) vermogen 122 pk op. Dat is iets minder dan het vorige model. Dat neemt niet weg dat de acceleraties quasi hetzelfde blijven (van 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden). Belangrijk is wel dat Toyota heeft aangegeven dat de overbrenging vernieuwd is om het klimmen in toerentallen natuurlijker te laten gebeuren.

Maar de twee belangrijkste cijfers waar iedereen op zit te wachten zijn de volgende. De nieuwe Prius heeft een gemiddeld verbruik van 3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 70 gr/km. Tegenover het vorige model doet hij daarmee 0,9 l beter en 19 gram CO2 per kilometer beter. Een mooie evolutie…