Laten we beginnen met de motoren: die worden allemaal krachtiger. Zo is er vandaag de 3.0 liter V6 uit de SL400 met 367 pk en 500 Nm. Die krijgt nu gezelschap van de V8 biturbo uit de SL500 die 455 pk en 700 Nm ontwikkelt. Niet voldoende? De SL 63 AMG puurt uit zijn 5.5 liter V8 biturbo 585 pk en 900 Nm. Nog niet voldoende? Dan is er nog de SL 65 AMG waarvan de V12 biturbo 630 pk en 1.000 Nm koppel uitbraakt. De eerste twee modellen krijgen een nieuwe, automatische negenversnellingsbak aangemeten, terwijl de twee AMG-modellen uitgerust zijn met een AMG-bak met zeven verhoudingen.

De SL herneemt de Active Body Control uit de S-Klasse Coupé. Dat houdt in dat de wagen instaat is om het wegdek te scannen en zo de vering perfect te laten anticiperen op oneffenheden die er aan zitten te komen. Daarnaast laat de technologie ook toe dat de wagen naar de binnenkant van een bocht kan overhellen, net zoals een skiër dat doet.

Er doen ook nog enkele nieuwe technologieën hun intrede: autonoom rijden in fileverkeer wordt mogelijk, er is een vernieuwd automatisch remsysteem en het tegemoet komende verkeer kan worden gewaarschuwd wanneer je achteruit rijdt.