Er verschijnt ook een nieuwe V8-benzinemotor, een 4.6 met 318 pk bij 5.600 tr/min en een koppel van 460 Nm bij 3.400 tr/min. Dit moderne blok werkt met spitstechnologie zoals kleppen die variabel openen, een inlaatspruitstuk van hars, een injectiepomp die de katalysator sneller opwarmt, enzovoort. Laten we ons geen illusies maken, deze motor zal amper verkocht worden bij ons.
De 4.5 V8 diesel die we konden testen, werd herzien om aan de Euro 5-normen te beantwoorden. Hij kreeg een nieuw injectiesysteem met gemeenschappelijke inspuitbuis met piëzo-injectoren en een inspuitdruk van maximaal 200 MPa, een deeltjesfilter en een betere akoestiek. Hij ontwikkelt 272 pk en een indrukwekkend koppel van 650 Nm tussen 1.600 en 2.800 tr/min.
Detailaanpassingen
Laten we wat dieper ingaan op de aanpassingen voor modeljaar 2012. De neus ziet er statiger uit, met een nieuwe bumper met hoekige mistlampen, een massiever radiatorrooster dat duidelijk maakt dat deze auto wat te bieden heeft en nieuwe xenonkoplampen met led-dagrijverlichting. Voorts zien we zijspiegelkappen met geïntegreerde richtingaanwijzers en hertekende achterlichten (ook met leds die sneller oplichten en minder verbruiken). De op- en afrijhoek in het terrein verbeterde dankzij het nieuwe ontwerp van de onderkant van de twee bumpers. Tot slot verschijnen nieuwe velgen van 18 tot 20 duim, naargelang de afwerking.
Rijhulpsystemen
Het interieur evolueert ook, in de richting van meer comfort en luxe. De nieuwe console heeft een andere ergonomie en er zijn nieuwe materialen zoals pianolak, gesatineerd chroom en gelakt hout. Het TFT-aanraakscherm toont instructies van de navigatie en tal van andere gegevens. De elektrische lederen zetels zijn verwarmd en geventileerd. De achterbank (40/20/40) geeft toegang tot een derde zitrij.
Ook aan het onderstel schonk Toyota veel aandacht en er zijn veel rijhulpsystemen voor in het terrein. Zo wordt de stuurhoek van de voorwielen getoond (een nuttige functie in moeilijk terrein) en is het stuur variabel bekrachtigd. De Turn Assist, die actief is tot 10 km/u, reageert op de stuurinput van de bestuurder en remt het achterwiel af aan de kant waar de auto naartoe draait, waardoor deze grote Toyota korter draait. De Land Cruiser beschikt ook over een kruipfunctie die de bestuurder helpt om de snelheid te beperken bij een afdaling of om traag en geleidelijk te rijden aan een constante snelheid, zonder de pedalen te beroeren.
Top van het gamma
Er is ook een multiterreinknop aanwezig, zoals bij Land Rover, waarmee je tussen vijf terreinen kunt kiezen. Dankzij camera’s rondom heb je op het centrale scherm een volledig zicht rond de auto zodat geen enkele boomstam of rots aan je aandacht ontsnapt.
Onze 4.5 D-4D Premium is de top van het gamma en maakt zijn eigenaar gelukkig met een ruime uitrusting. We vermeldden al de zetels, maar nog niet het verwarmde stuurwiel, de centrale console met frigo, de 20-duimsvelgen, de parkeersensoren, het JBL-multimediasysteem met veertien luidsprekers, het navigatiesysteem Toyota Touch Pro, de Bluetooth-verbinding, de dvd-speler en de stembediening. Niets ontbreekt, zelfs voor de meest veeleisende klanten.
Avontuur gaat verder dan het trottoir
In gebruik blijkt al snel dat deze grote Toyota meer op maat is gebouwd van grotere landschappen dan het onze. We kunnen ons de Land Cruiser zo voorstellen in Afrika en Australië of op het Amerikaanse continent, waar zijn comfort, doeltreffendheid en kracht uitblinken. We herinneren ons een Land Cruiser van de 80-serie met 400.000 km op de teller die in Bolivia al tien jaar in de hoogvlakte reed zonder ooit asfalt of een Toyota-garage te hebben gezien. Hij kende alleen de zoutvlakte Salar de Uyuni en de zorg van zijn bestuurder.
Bij ons rijden we eerder rustig aan het stuur van deze Toyota, want een aanvallende rijstijl is niet zijn cup of tea. Hij waagt het niet om zich te meten met de X5, de Cayenne en andere SUV’s uit de chiquere buurten. Maar een Land Rover Defender volgt hij moeiteloos. Aan jou om te kiezen.