Sinds een paar jaar noemt de Toyota-groep in zijn communicatie zijn hybride modellen “zelfopladend”, omdat hun batterij niet aan een stopcontact moet worden opgeladen. Het Noorse instituut voor consumentenbelangen heeft nu beslist dat dit misleidende reclame is en verbiedt Toyota/Lexus om zijn hybrides nog langer “zelfopladend” te noemen. “Het is misleidend om de indruk te wekken dat de stroom uit de hybride batterij gratis is, aangezien de elektriciteit door de auto wordt geproduceerd door brandstof te verbranden: regeneratieve remenergie vereist op elk praktisch vlak dat brandstof wordt verbruikt. […] In onze visie wordt deze commerciële praktijk gebruikt om consumenten te beïnvloeden om een economische beslissing te nemen die ze anders niet zouden hebben genomen”. Toyota/Lexus moet onmiddellijk stoppen met reclame waarin wordt gesuggereerd dat hun hybrides hun stroom vanuit niets opwekken en het Noorse instituut voor consumentenbelangen sluit verdere stappen niet uit.
UPDATE: Toyota heeft officieel gereageerd. Het wenst te verduidelijken dat niet zozeer de term “zelfopladend” is geweerd door de Noren, maar wel een extra zin in advertenties van Lexus, waarin werd gesuggereerd dat het zelf opladen van de batterij ‘gratis’ is voor de eigenaar. De Europese invoerder heeft zelf al erkend dat dit geen correcte formulering is en heeft ingestemd om zijn campagne te herwerken.
Ontdek meer inzichten
Toyota