Ook motorfietsen die ontwikkeld werden om vooral inzetbaar en te allen tijde bruikbaar te zijn, ontsnappen niet aan de niet-aflatende evolutiedrang. De concurrentie staat immers niet stil.
De Tiger is zo’n model: veel bruikbaar vermogen, erg handelbaar, uitgekiende balans en gewicht. Maar met de nieuwe BMW F700, de Honda Crossrunner en Yamaha Tracer in het vooruitschiet, besloot Hinckley om het mid-size segment van de trails een fikse update te geven.
XC, XR
De Tiger 800 is nog steeds beschikbaar in twee versie. De ene is meer straatgericht en gaat nu door het leven als de XR. De andere versie, meer allroad gericht, werd omgedoopt tot de XC. Van beide modellen is er bovendien ook een variant beschikbaar die rijkelijker is uitgerust en meer technologie aan boord heeft. Dat zijn de XRx en de XCx modellen.
Wat verandert er allemaal? De motor kreeg een reeks aanpassingen om de motorgeluiden te verminderen, het ride-by-wire systeem werkt nu soepeler en preciezer, het verbruik daalde met 17% en de versnellingsbak laat zich nu lichter en preciezer bedienen. Dat laatste erfde de Tiger van de Daytona 675.
Uiterlijk evolueert de Tiger 800 subtiel. Dat zie je vooral ter hoogte van de radiator, het benzinereservoir en de kopkuip. De zitpositie is door het instelbare zadel en dito stuur nog meer gericht op comfort en de XC krijgt daarenboven WP-vering aangemeten.
“x”
Op electronisch vlak maken de x-modellen het grote onderscheid. Daar waar je het ABS kunt uitschakelen op de vier Tigers, is het systeem alleen op de XCx en de XRx ook verder instelbaar. Idem voor het anti-slipsysteem. Op de basisversies kun je kiezen tussen ‘aan’ en ‘uit’, terwijl je op de x-modellen kunt kiezen uit vier verschillende modi (Rain, Road, Sport, Off-road).
De cruise control is voorbehouden voor de XCx en de XRc en ook het dashboard op die modellen is rijkelijker uitgerust met meer informatie. Verder hebben de x-versies nog een middenbok, handvatbeschermers en een instelbaar windscherm.
De accessoire-catalogus is opgebouwd rond de thema’s Sport, Comfort en Toerisme en laat je toe om je Tiger verder helemaal naar wens aan te kleden.
En de anderen…
Bij de andere Triumph-nieuwigheden in Milaan viel de Rocket X op: een speciale versie van deze motor buiten categorie, waarvan er slechts 500 stuks zullen worden gemaakt. Deze Rocket viert het tienjarige bestaan van het model en onderscheidt zich door veel zwarte en ijzeren accenten.
Zwart is ook rijkelijk aanwezig op de Triumph Thunderbird Nightstorm. Daarnaast toonde de Britse fabrikant ook twee creaties die nog maar eens aantonen hoe veelzijdig zo’n Bonneville wel niet kan zijn.