In 1964 ontwikkelde de Italiaan Giovanni Michelotti een cabriolet op basis van de Triumph 2000. Harry Webster, ingenieur en baas bij Triumph, geraakte verleid door het model van zijn vriend en besliste de productie ervan op te starten. Dat kwam goed uit, want Triumph lonkte steeds meer naar de Amerikaanse markt. En een cabriolet met vier zitplaatsen en V8 was daar perfect geschikt voor.
Rolbeugel en nieuwe motor
Om aan de Amerikaanse veiligheidsnormen te beantwoorden, monteerde Triumph een rolbeugel op zijn cabriolet. Die oplossing ontbrak het echter aan finesse en was moeilijk te integreren in het design. Maar met de kap naar boven of met de optionele hardtop kreeg de Stag zijn elegantie terug.
Onder de motorkap kozen de ingenieurs bizar genoeg niet voor de uitstekende Rover-V8, maar ze ontwikkelden hun eigen V8. De motor werd dus specifiek voor dit model gebouwd en kreeg aluminium cilinderkoppen en een bovenliggende nokkenas per cilinderbank. De drie liter grote motor produceerde 147 pk en kon naar keuze worden gekoppeld aan een manuele vierversnellingsbak (met overdrive als optie) of een drietrapsautomaat. Het chassis was bijzonder modern voor die tijd, met een zelfdragend koetswerk en vier onafhankelijke wielen. Tot dusver geen problemen.
Ontwerpprobleem
Het probleem was de nieuwe motor. Die werd snel ontworpen en bevatte daardoor ontwerpfouten in de koeling. De waterpomp was niet sterk genoeg en bevond zich boven de motor, waardoor ze in zomers verkeer snel verstek liet gaan en er problemen met de cilinderkop ontstonden. En in Californië is het natuurlijk vaak warm. Ook de distributie en ontsteking waren voor verbetering vatbaar. De Amerikanen lieten het model dus al snel links liggen: er werden slechts 2.871 modellen verkocht in de VS. Groot-Brittannië nam bijna 17.000 exemplaren voor zijn rekening van de in totaal 25.939 geproduceerde exemplaren tussen 1970 en 1977.
Vandaag
Zelfs vandaag boezemt de Stag angst in. Dat zie je aan zijn prijs: ongeveer € 12.000 voor een exemplaar in goede staat (meestal met het stuur rechts- en tot € 20.000 voor een exemplaar in showroomstaat. Voor een vierzitscabriolet met Italiaans design en muzikale V8 is dat niet bepaald duur.
Het goede nieuws is dat er vandaag manieren bestaan om de motor betrouwbaarder te maken, zoals een elektronische waterpomp onderaan de motor, een sterkere radiator, elektronische ontsteking,… Alle onderdelen zijn beschikbaar tegen relatief betaalbare prijzen. Vermijd in elk geval modellen met een Rover-V8, zescilinder uit de Triumph TR6 of Ford-V6. Beide modellen zijn aangenaam, maar als je voor een manuele bak kiest, ga dan voor eentje met overdrive. Een hardtop is ten slotte een onmiskenbaar pluspunt.