De XC kreeg zijn avontuurlijke look door het toevoegen van enkele klassieke accessoires zoals spaakwielen, met een voorwiel van 21 duim en afmetingen van 90/90, en handbescherming aan de handvaten. De schokdempers krijgen vooraan 40 mm meer bewegingsvrijheid, achteraan zijn dat er 45 mm meer. De diameter van het voorvork loopt van 43 mm op tot 45 mm. Het zadel staat 35 mm hoger en het stuur is iets breder. Geen grote verschillen dus, maar hij krijgt er wel een heel andere allure door.
Avontuurlijk
Achter het stuur van de XC is de zithouding ook niet echt verschillend, toch zijn er iets langere benen nodig, ook al kan de zadelhoogte aangepast worden (van 845 tot 865 mm met een mogelijkheid om in optie voor een zadel te kiezen dat 20 mm dunner is). Ons testmodel was ook nog uitgerust met een motorbeschermingen, een centrale steun, een groter windscherm, koffers, maar ook een met gel opgevuld zadel om de Tiger nog zachter en aangenamer te maken. In combinatie met de aangepaste schokdempers was onze XC dan ook comfortabeler dan de Tiger 800. Het grotere windscherm maakt de al meer dan degelijke bescherming nog beter, en het bredere stuur geeft wat meer vertrouwen. De motor is identiek en is niet van de explosiefste, maar beschikt over een ruim koppel dat toelaat om vanaf de laagste toerentallen over het nodige vermogen te beschikken.
Reizen
De XC is een plezier om op te vertoeven en is met een ruime koffer ook geschikt voor de langere afstanden. Hij is met zijn 215 kg zo'n 5 kg zwaarder dan de Tiger, maar de 95 pk zijn ruim voldoende. Het grote voorwiel van 21 duim heeft geen negatieve invloed op het rijgedrag van de XC, maar wel een beetje op zijn remcapaciteiten door het kleinere raakvlak op het wiel. Dit is echter helemaal geen handicap, en het weegt zeker niet op tegen het voordeel van een groter wiel naast het asfalt, en dan vooral in combinatie met aangepaste banden. Met zijn aangepaste schokdempers en breder stuur maakt de XC dan vooral ook het verschil naast dat asfalt tegenover de Tiger 800. Het extra comfort van de XC maakt hem ook geschikter voor de langere afstand. Kortom een geslaagd alternatief, dat niet voor niets met de "Best Dual Sport" titel van het bekende Amerikaanse Cycle World magazine aan de haal is gegaan. De XC is nog maar eens het bewijs dat het niet altijd, groter, zwaarder of krachtiger hoeft te zijn om te overtuigen!