Met het stopzetten van de Trophy 1200 in 2003 verliet het Engelse merk de markt van de GT. Een lacune dat absoluut rechtgezet moest worden om mee te kunnen doen in dit lucratief segment. We staan dan ook een beetje versteld dat het bijna 10 jaar heeft moeten duren alvorens een vervanger van de Trophy op de markt te brengen.
Met dank aan de Tiger Explorer!
De recente Tiger Explorer gaf, met zijn nieuwe driecilinder, al een beetje aan waar het naartoe zou gaan. Een motorblok met een vermogen van 134 pk aan 8.900 tr/min en een koppel van 120 Nm aan 6.450 tr/min.
De Trophy geniet uiteraard van de technologische vooruitgang dat Triumph heeft geboekt zoals de "ride by wire", Traction Control, Cruise Control, elektronische ophanging, elektrische bediening van het windscherm, geïntegreerde geluidsinstallatie met Bluetooth functie, ABS en weergave van de bandenspanning.
Koetswerk
Zoals we het van een GT mogen verwachten werd het kuip dermate verzorgd om voor de nodige bescherming te zorgen. Het windscherm kan over meer dan 16 cm verplaatst worden en heeft een geheugenfunctie. Het comfort van de piloot en de passagier kan dankzij een uitgebreid aanbod opties, waaronder een verwarmd zadel, nog aangenamer gemaakt worden. Het zadel van de Trophy kan trouwens op een hoogte van 800 tot 820 mm ingesteld worden.
Twee modellen
Er zijn twee modellen beschikbaar, de Trophy en de Trophy SE, beiden beschikbaar in Pacafic Blue of Lunar Silver. Beide modellen worden standaard uitgerust met elektrisch windscherm, centrale steun, in de hoogte instelbaar zadel, opbergvak met sleutel, 12V stekker, een benzinetank van 26 liter en het TDLS systeem van Triumph om koffers aan vast te hechten. De 31 liter inhoud van elke laterale koffer kan met 55 liter uitgebreid worden door het toevoegen van bijhorende topcase. Een topcase dat met behulp van het handige "Plug & Play" snel op of van de motor gehaald kan worden, en dat binnenin zonder draden of kabels van een 12V stekker voorzien is.
Novembre
De Trophy SE versie is voorzien van een geïntegreerde geluidsinstallatie met Bluetooth functie en USB aansluiting. Daarnaast beschikt de SE ook over de elektronische WP ophanging. De piloot kan met een druk op een knop de Sport, Normal of Comfort instelling inschakelen. De ingeschakelde instelling is aangegeven op het LCD scherm van het dashboard. De SE mag ook beroep doen op het Triumph Tyre Pressure systeem dat continu de bandenspanning in het oog houd en een 12V stekker. De Trophy zou vanaf november bij de dealer moeten staan, en geeft aan Triumph opnieuw de kans om opnieuw mee te doen in een segment waar zijn concurrenten, BMW voorop, al een tijdje actief op zijn. Triumph dan ook vooral BMW in het vizier, en zet de Explorer in tegen de GS, en de Trophy tegen de RT, de twee bestsellers van BMW.