De M1 was de vrucht van de samenwerking tussen de Duitse constructeur (motor), Lamborghini (het onderstel) en Giugiaro (design). Er werden maar 456 exemplaren van gebouwd, inclusief de raceversies, waaronder de bekende BMW Art Car beschilderd door Andy Warhol voor de 24 uren van Le Mans in 1979. Dit ‘racebeest’ met centrale motor begon een lange reeks M-modellen zoals de M3, M5 of M6. Ook al ontwikkelt onze 1-Serie M vandaag 340 pk, veel meer dan de 277 pk van de 3.5 in de M1 van 1979, toch lijkt het moeilijk om zo’n illustere naam als M1 te gebruiken voor dit model, uitgerust met een motor uit de Z4 roadster.

Flashy kleedje

Met plezier treffen we onder de kap van de opgepepte 1-Serie Coupé de drieliter zescilinder-in-lijn aan met Twin Power Turbo, directe injectie, 340 pk en 450/500 Nm koppel. Deze eerste 1-Serie met M-logo, een letter die synoniem staat voor verbluffende prestaties en een sportief weggedrag, maakt zijn bedoelingen meteen duidelijk. En niet alleen met zijn kleur Valencia Orange, die even geslaagd als discreet is.    

Een agressieve neus die klaar is om het asfalt te verscheuren, een expressieve kont met vier uitlaatpijpen, gesculpteerde flanken en bredere vleugels: het koetswerk zet de toon op een meer spectaculaire manier dan het interieur, dat helemaal zwart is, behalve enkele oranje stiksels. 

Onderhuids sexy

Het alcantara gaat goed samen met het leder, de teller loopt trots tot 300 km/u en uiteraard ontbreekt het M-logo niet. Ernstig, sportief en doeltreffend, maar voor fantasie moet je elders zijn. Maar de techniek is sexy, oordeel zelf maar: 19-duimsvelgen met Y-vormige spaken, 9 duim vooraan en 10 duim achteraan en indrukwekkende banden van respectievelijk 245/35ZR19 en 265/35ZR19. De remmen doen een beroep op stevige composietschijven van 360 mm vooraan en 350 mm achteraan. Geen franjes echter voor de ophanging: de 1-Serie M Coupé duikt in de organenbank van BMW M Gmbh en plukt er elementen die aanvankelijk ontwikkeld werden voor de BMW M3 en aangepast werden aan de 1-Serie Coupé.   

Achter de voorvleugels schuilt een zelfblokkerend, variabel differentieel dat tot 100 procent blokkeert, een variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid en een DSC (dynamische stabiliteitscontrole) met verschillende standen om gecontroleerd te driften. En laten we het magische M-knopje op het stuurwiel niet vergeten, dat het gaspedaal reactiever maakt en nog 50 Nm extra koppel vrijmaakt (500 Nm in totaal).

Vurig temperament

Na een druk op de start- en stopknop laat de motor zijn stem horen. We hadden het graag wat expressiever gewild: hij laat zijn goede gezondheid horen, maar blijft relatief discreet. De buren zullen blij zijn... We krijgen er geen genoeg van om het gaspedaal aan te spreken: er zit behoorlijk wat fut in! In de normale modus is het wat te gespierd, maar het onderstel wordt speelser met de Dynamic Mode MDM, die minder fors ingrijpt en toch voorkomt dat enthousiastelingen in het decor belanden.

De stevige ophanging moedigt niet aan om te treuzelen en maakt ook lange ritten mogelijk, tijdens dewelke de bestuurder kan genieten van een zeer precies weggedrag en opwindende hernemingen. Je brengt deze 1-Serie ook snel tot bedaren dankzij de stevig bijtende remmen. Je amuseert je echt achter het stuur van de 1-Serie M, een sportieveling die je elke dag kunt gebruiken dankzij zijn configuratie met vier echte zitplaatsen en een koffer waar meer dan een bikini en tandenborstel in past.