Vanaf de eerste versie opteerde Kawasaki voor een compact model, wat heeft toegelaten om een fijn en licht kader te gebruiken. Het nieuwe kader met dubbele tubes is heel verschillend van het vorige model en oogt nog fijner. Aan de rechterkant hebben ze het kader mooi omgebogen om er netjes de uitlaat in te verwerken. De lateraal gemonteerde schokdemper blijft één van de visuele kenmerken van de ER-6.

Meer comfort

Een van de eerste voordelen van deze update is een dikker zadel en zoals eerder vermeld fijnere look dat toelaat om gemakkelijk voet aan grond te kunnen zetten. Met het oog op nog meer comfort hebben ze het stuur 20 mm breder gemaakt, het zadel en de voetsteunen hebben ze op silent-blocs geplaatst om de vibraties in toom te houden. De ophanging werd ook aangepast en het voorvork is 15 mm langer geworden. Nog altijd met het oog op meer comfort hebben ze ook de veren soepeler gemaakt. 

Soepeler

Op het vlak van de motor heeft Kawasaki voor meer koppel gezorgd aan lagere en middelmatige toerentallen om deze kleine Kawa nog aangenamer te maken voor een dagelijks gebruik. De admissie werd aangepast met een papieren filter, nieuwe injectie en een grotere uitlaat. Verder merken we op technisch vlak ook nog een nieuwe en compactere ABS module op met een meer gesofistikeerde processor.

Allemaal gelijk, allemaal anders

Op esthetische vlak is dit een nieuwe motor, maar we herkennen hem toch meteen als een ER-6. Ze hebben het principe van de dubbele koplamp behouden, maar ook hier ziet het geheel er fijner uit. Het dashboard is leesbaarder dan voorheen en geeft een pak informatie weer, waaronder een "Eco" lampje dat oplicht zodra de 6.000 tr/min overschreden worden. De in de radiator geïntegreerde knipperlichten zijn ook niet langer van de partij. De benzinetank staat 20 mm hoger en ze hebben er de contactsleutel in verwerkt. Het zadel bestaat vanaf nu uit twee delen en loopt door over een smaller en korter achtersteven. De LED achterlichten zijn ook nieuw, en zijn nog altijd omringd door twee brede handvaten. 

Naakt of aangekleed?

De ER-6 F verschilt van de "N" op het vlak van het koetswerk, een gloednieuw koetswerk dat trouwens ontwikkeld werd in de windtunnel en helemaal niets meer te maken heeft met de vorige modellen. Het windscherm kan over een hoogte van 60 mm verplaatst worden via drie verschillende posities. Spijtig genoeg is hier wel gereedschap voor nodig. De nieuwe stijl haalde duidelijk zijn inspiratie uit de look van de legendarische Ninja, en in tegenstelling tot de vorige modellen neemt het dashboard zo goed als volledig de architectuur van een "Naked" bike over. Naast de tankinhoud, digitale kilometerteller, uur en trips kunnen we vanaf nu ook de resterende autonomie, gemiddeld verbruik en de "Eco" indicator op het dashboard aflezen.

Menselijk

We hebben met veel plezier plaatsgenomen achter het stuur van onze twee kleine Kawa's, en stellen ons de vraag waarom de meeste constructeurs alsmaar voor meer en meer vermogen, zware en omslachtige machines gaan. Toegegeven, de ER-6 laat niet veel plaats over voor de groteren onder ons, maar zijn compacte afmetingen maken er van deze 650 zo'n aangename motor van dat dit niet opweegt tegen het eventuele plaatsverlies, vooral in vergelijking met andere en intimiderende grotere modellen. Achter het stuur van de ER-6 kregen we nooit het gevoel overrompeld te worden door zijn gewicht of vermogen. Zijn wegligging was in alle omstandigheden uitstekend, en zijn temperament maken er een levendige en plezierige motor van. Een foutloos rapport, en nog maar eens het bewijs dat het eenvoudig en zonder al te veel vermogen ook kan.  

Levendig

Het werk dat Kawasaki heeft gedaan aan de motor van dit model heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Vanaf 2.000 tr/min is er al een ruim vermogen beschikbaar, en vanaf 2.500 tot 3.000 tr/min gaat het er wat pittiger aan toe. Bij middelhoge toerentallen is de ER-6 op zijn best, maar laat wel toe om, op een redelijke manier, tot in de rode zone te gaan. Maar met een maximaal vermogen aan 8.500 tr/min, is het helemaal niet nodig om met de rode cijfers te flirten aan 11.000 tr/min om vooruit te komen.   

Voor iedereen!

Het chassis zorgt voor meer comfort, vooral dankzij het nieuwe zadel en 5 cm meer breedte voor de voeten. Hij is nog altijd even neutraal, lenig en stabiel. De ER-6 is een gezond en evenwichtig model, en zal zowel de beginner als de ervaren rijder kunnen behagen. We hadden het eerder al over een foutloos rapport, en buiten enkele details zoals lichte vibraties, ietwat starre ophanging, remmen dat we graag wat hartiger hadden gehad en achteruitkijkspiegels dat voor verbetering vatbaar zijn is dat ook zo! Maar dat zijn echt details en om iets te kunnen zeggen!