De Total 24 Hours of Spa 2010 zullen ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als een van de spannende edities ooit. De weersomstandigheden zorgden voor heel wat bandenwissels en het feit dat de GT2 en GT National categorie, en in zekere mate ook de GT3, fel aan elkaar gewaagd zijn liggen aan de basis van deze spannende race.

De overmacht van de officielle BMW M3's werd in de vroege avond wat afgeremd nadat de #78 van Müller, Lamy en Alzen een ronde verloor na motorproblemen. Om middernacht reed de #79 van Müller, Werner en Adorf na een derde van de race nog steeds aan de leiding. Maar de druk van de beste GT2's nam toe. Na een uitstekende stint van Gianmaria in de regen raakte de Ferrari F430 GT2 #2 AF Corse van van de Poele, Longin, Bruni en Vilander opnieuw in het spoor van de BMW.

Ook enkele Porsche 911 GT3 RSR blijven in de race voor de eindoverwinning met de#16 IMSA Performance Matmut (Pilet-Lietz-Long-Narac), de #13 ProSpeed Competition (Lieb-Holzer-Westbrook-Goossens) en de #23 BMS Scuderia Italia (Dumas-Ragginger-Bergmeister-Henzler) die om middernacht op een ronde van de leider volgden. Aan die kopgroep moeten we ook nog de beste GT3 toevoegen, de Audi R8 LMS #50 Phoenix Racing van Kumpen, Fässler, Luhr en Rockenfeller. De toekomstige winnaars van deze editie van de 24 Uren zit waarschijnlijk in deze kopgroep, maar een duidelijke favoriet naar voren schuiven is onbegonnen werk …

In de top-10 zien we nog de Audi WRT (de #73 van Ortelli, Mollekens, Lémeret en Verbist), de beste Audi United Autosports (de #68 van Blundell, Cheever, Dean en Brown) en de tweede Audi Phoenix (de #51 van Margaritis, Hennerici, Piccini et Moser), maar voor de Audi WRT #74 van Bouvy, Kelders, Blanchemain en Tuchbant zag het er door elektrische problemen heel wat minder rooskleurig uit. Voor de Porsche 911 GT3 R #52 Mühlner Motorsport was het nog erger want zij moesten de handoek werpen na transmissieproblemen. Slecht nieuws ook voor de Mosler MT900R #81 van Gravity met Radermecker, Grosjean, Alessi en Marchal aan het stuur. Na een pak problemen volgen zij nu al op 37 ronden.

In de GT4 categorie geeft de Aston Martin Vantage Jota Racing van Dolan, Hancock, Wills en Twyman de toon aan … door minder tijd te verliezen dan zijn directe concurrenten!