Volkswagen heeft de eerste foto’s vrijgegeven van de nieuwe generatie van de Touareg, die volgende maand wordt voorgesteld op het salon van Genève. Op het programma staan betere terreincapaciteiten, een lager verbruik en een hybrideversie.
Lichter
In zijn basisuitvoering is de nieuwe Touareg meer dan 200 kg lichter dan zijn voorganger. Een hele krachttoer, want de auto wordt ook nog eens stijver. Om dat resultaat niet weg te vegen met een lomp koetswerk, heeft Volkswagen het design verfijnd en de auto lager gemaakt.
Hybride en diesel
De grote nieuwigheid is de hybrideversie met benzinemotor. Verdere details ontbreken nog, maar we weten wel al dat het model volledig elektrisch kan rijden tot 50 km/u. Volkswagen kondigt een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km aan. De V6 TDI-dieselmotor stoot minder emissies uit en haalt een recordverbruik voor deze klasse van maar 7,4 l/100 km. Alle V6-motoren krijgen een start-stopfunctie en de automatische versnellingsbak telt acht verhoudingen.
Klimgeit
Vanaf de instapversie beschikt de Touareg over vierwielaandrijving en een Torsen-differentieel. Met een knop schakel je het terreinprogramma in, dat de elektronische rijhulpsystemen en de versnellingsbak aanpast. Het optionele ‘Terrain Tech’-pack op de TDI-versie voegt centraal en vooraan een differentieel toe, dat volledig geblokkeerd kan worden. Op deze versie kun je kiezen tussen vijf rijmodi die de efficiëntie off-road nog verbeteren.
Veiligheid en vrije tijd
De nieuwe Touareg is wat ruimer en heeft een achterbank die over zestien centimeter verschuift. Met die achterbank neergeklapt – wat trouwens volledig elektrisch gaat - is de koffer 1.642 liter groot.Op het instrumentenbord prijkt in serie een aanraakscherm van 6,5 duim waarmee je het infotainementsysteem bedient.
Tot negen airbags beschermen de inzittenden bij een ongeval. Bovendien werd de Touareg voorzien van alle laatste snufjes op het vlak van de veiligheid: Lane Assist (rijstrookherkenning), Side Assist (detecteert een voertuig in de dode hoek), Area View (vier camera’s rondom) en een actieve snelheidsregelaar die automatisch remt in geval van nood.