Nissan borduurt voort op het enorme succes van de Qashqai en ontwierp een cross-over voor het lagere segment. De nieuwe Juke gaat de concurrentie aan met de Clio, 207 en andere Polo’s, maar laat zich opmerken door een zeer atypisch uiterlijk voor dit segment.
Gebogen lijnen
Met zijn gespierde look en gebogen lijnen staat het seriemodel Juke erg dicht bij het concept Qazana. Ingetogen of saai is hij dus allerminst, opvallen is de boodschap. Een krachttoer, want de Juke is maar 4,135 m lang. Binnenin is de Juke net zo opvallend met een centrale console in een contrasterende kleur. Verfrissend, maar zeker niet ieders smaak.
Vierwielaandrijving of niet
Met de twee ‘bravere’ motoren stuurt de Juke het vermogen alleen via de voorwielen naar het asfalt. Voor de meeste klanten, die geen behoefte hebben om het terreinpotentieel te benutten, zal dit volstaan. De 110 pk sterke 1.5 dCi en de 1.6 met 120 pk worden gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen. De benzinemotor is ook beschikbaar met een CVT (Continue Variabele Transmissie).
Liever meer pk’s?
Wie tuk is op vermogen, moet kiezen voor de gloednieuwe 1.6 benzine met turbo en directe injectie. Die levert zomaar eventjes 190 pk. Dat vermogen wordt losgelaten op de vier wielen, terwijl de elektronica de kracht netjes verdeelt tussen de voor- en achteras en de linker- en rechterwielen. Deze versie geniet trouwens van een betere achteras van het type mulitlink. Helaas laat Nissan hier geen keuze voor de versnellingsbak: alleen een CVT (Continue Variabele Transmissie) is voorhanden.