De Amerikaanse reus Uber Technologies Inc heeft afgelopen dinsdag meegedeeld dat tegen 2040 elke auto op zijn mobiliteitsplatform elektrisch moet zijn. Om dat doel te bereiken is het bedrijf bereid liefst 800 miljoen te investeren tot 2025 om zijn bestuurders te stimuleren om voor EV’s te kiezen. Uber zal ook voorkeurstarieven bedingen bij een reeks constructeurs zodat zijn bestuurders eenvoudiger toegang krijgen tot schone modellen. Er zijn al samenwerkingsakkoorden getekend met Renault, Nissan, Mitsubishi en General Motors.

Naast deze kortingen laat Uber ook weten dat klanten die een ‘groene rit’ vragen iets meer zullen moeten betalen. Dat extra geld moet dan bestuurders helpen die voor een puur elektrische auto hebben gekozen. De beslissing van Uber is een reactie op jaren kritiek van milieuverenigingen, maar ook op talrijke politieke beslissingen tegen de vervuiling en de filedruk die door dit soort particuliere taxi’s worden veroorzaakt.

Uber verduidelijkt dat de bedoeling is om de algemene kost van het bezit van een EV te verlagen, want vandaag zijn ze nog duurder dan een benzine- of een dieselwagen. Tot slot heeft het bedrijf ook nog cijfers gepubliceerd rond zijn totale uitstoot en belooft het in de toekomst op regelmatige basis dit soort rapporten vrij te geven.

Uber als redder van de autosector?

Vandaag zijn elektrische auto’s goed voor maar 0,15 procent van alle Uber-kilometers in de VS en Canada, wat min of meer overeenkomt met het marktaandeel van de elektrische auto in de Verenigde Staten. Met zo’n 12 procent zijn hybrides en plug-inhybrides bij Uber daarentegen vijf keer meer vertegenwoordigd dan het Amerikaanse gemiddelde.

De projecten van Uber kunnen een reddingsboei vormen voor de autosector. De strengere milieuwetgeving, vooral dan in Europa, dwingt constructeurs om miljarden te investeren om hun producten te vernieuwen terwijl de vraag van de consument naar elektrische modellen bescheiden blijft.