Het zou een duel worden tussen de grote specialisten van de VW Fun Cup enerzijds de dream teams anderzijds en zo is het ook uitgedraaid. Deze editie van de 25 Uur VW Fun Cup 2011 zijn de editie geworden van het Frans-Belgische kwartet Van Impe-Leenders-Bentchikou-Du Passage (ASH PVI). Deze habitués van het Franse kampioenschap hebben een race gewonnen die aan een enorm ritme is verreden, met een nieuw afstandsrecord als resultaat. Ze waren echter niet de enigen die deze editie gekleurd hebben, eervol is ook het resultaat van de andere teams op het podium en al de teams die aan de leiding van deze race gereden hebben.
Twee jaar geleden hadden Patrick Van Impe en zijn teamgenoten al eens de eer en het genoegen gekend om lang voor de zege te strijden, terwijl vorig jaar een derde plek de hunne werd. Ditmaal was het echter raak: “Deze is voor ons”, lachte de kapitein van het winnende team ASH-PVI aan de voet van het podium. “We hebben maar twee problemen gekend, met name een kleine aanrijding, die ons verplichtte om een velg te wisselen en ook de motor van de ruitenwissers liet het bij de eerste regendruppels afweten. Gelukkig werd het weer snel opnieuw mooi en dat tot deze middag. De laatste uren verliepen door de regen weer wat moeilijker en we hebben dan ook wat onze plan moeten trekken. Maar uiteindelijk hebben we een quasi vlekkeloos parcours afgelegd. Het bewijs van ons parcours is het feit dat we het afstandsrecord verbreken. We legden 435 ronden af, 4 meer dan de winnaars in 2007. Wat kan een mens meer verwachten, het is een droom die uitkomt.”
Het goede recept
Een foutloos parcours, dat was wat Alexandre Viron en Pierre-Etienne Bordet hun jonge teamgenoten Paul-Loup Chatin en Dimitri Enjalbert inpeperden: “En dat hebben ze perfect gedaan, snel rijden zonder evenwel overbodige risico’s te nemen... Geen dwaze dingen tijdens de inhaalmanoeuvres en vooral regelmaat, regelmaat en regelmaat. Dat leverde ons een tweede plek op en nu weten we waar we volgend jaar willen eindigen: nog één trede hoger.”
De derde podiumtrede van deze – zeer mooie – editie van de 25 Uur VW Fun Cup, was tot slot voor Nathalie Maillet en haar kompanen, na een zeer gestage opmars. De kleine problemen in het begin waren snel vergeten en zelfs een kleine fout van Nathalie in haar laatste rijbeurt, veranderde niets meer aan de derde plek: “Een derde plek na een dermate fel bevochten wedstrijd is geweldig!”
Happy people have no stories... het is de titel van een rockhit en dat geldt misschien ook voor de winnaars en verliezers van deze editie 2011 van de 25 Uur VW Fun Cup. Zo waren er twee dream teams, die voor de race hun ambities niet verborgen, maar zij haalden het niet. De redenen? Een haperende motor voor François Verbist en de mannen van MPM enerzijds en een aanrijding, breuk in de ophanging en warm lopende motor voor Vanina Ickx en de M&M’s boys anderzijds, maakten dat zij alvast niet op het podium stonden. Veteraan Eric Gressens en zijn vrienden van Colson Racing werden door een wielnaaf verraden en Cédric Bollen en het 666 Racing Team reden lang vooraan, maar mechanische problemen remden ook hen af.
Vader en zoon van de Poele (Touring) sloten de top-10 af, maar andere toppers kwamen niet zo ver: een stukke versnellingsbak voor Manu Nava (Acome), elektronicaproblemen voor Benjamin Bailly (RDR), de motor voor Ludovic Sougnez (RDR), een aanrijding voor René Arnoux (Colson Racing)... dat alles maakte de zaak van de outsiders Melin-Ricci-Creed (By SpeedWorld), verrassend zesde, voor Robin-Robin-Scelo-Defournoux (Defournoux) en vooral Lemoine-Ferté-Iliano-Blanchemain (Groupe Lemoine), winnaars van de categorie benzine met sequentiële versnellingsbak en zij werden ook heel mooi achtste algemeen.
Bij de tweezitters was de zege voor de troepen van Michel Pulinx (MPM Racing), na een schitterende strijd met de vertegenwoordigers van Radio Contact, terwijl de winst in de klassieke benzinecategorie (met klassieke versnellingsbak) was voor Pembroke-Bullough-Somerthon-Hope-Parsons (eenzitters) en Dupon-Puype-Puye-Majoor (tweezitters).
Nog een cijfer om af te sluiten: 117 VW Fun Cup namen de start van de race, maar iets later waren er 2 meer op de piste, 2 teams die iets later klaar waren dan voorzien... dat deze teams ook ongestoord de race konden betwisten, dat is ook de magie van de VW Fun Cup!
Klassement: 1. Van Impe-Bentchikou-Du Passage-Leenders (ASH-PVI), 435 ronden, 2. Viron-Bordet-Enjalbert-Chatin (X-Pect Retrodor) op 1 ronde, 3. Dubois-Dubois-Maillet-Pelle-De Keijser-de Fierlant (Racing Club Partners) op 3 ronden, 4. Stéveny-Rosoux-Verbist-Pulinx-Pulinx-Martin (MPM Racing), 5. Ickx-Verdonck-Mathieu-Soulet (M&M’s) op 4 ronden, 6. Melin-Ricci-Creed (by SpeedWorld) op 9 ronden, 7. Robin-Robin-Scelo-Defournoux (Defournoux) op 10 ronden, 8. Lemoine-Ferté-Illiano-Blanchemain (Groupe Lemoine), 1ste in benzine/sequentiële versnellingsbak, 9. Crosset-Gressens-Simul-Brugmans (Colson Racing), 10. De Quirini-De Pierpont-van de Poele-van de Poele (Rondeing) op 11 ronden, 11. Rose-Harris-Wheeldon-Fitzgerald (JPR), 12. Cognon-Bollen-Jussy-Godart-Lemaire (666 Racing Team), 13. Porter-Hunter-Pickford (Happy Racing), 14. Secci-Lunari-Rossi-Chiantini-Palluan (IRSAP Fun Team) op 12 ronden, 15. Beckers-Mestdagh-Van den Bosch-Van den Bosch (M&M’s) op 13 ronden, 16. De Lorenzi-Cassera-Guazzini-Giagnacovo (GDL) op 14 ronden, 17. Amand-Flamard-Martin-Giltaire-Jourdain (SKR1) op 16 ronden, 18. Tomlinson-Honarmand-Carannte-Burns (CCS Media Racing) op 17 ronden, 19. Primerose-Swift-Sumpter-Slater (Track Torque Gonzo), 20. Parriaud-Simadomo-Gremy-Rondete-Howlett (Défi Performance) op 19 ronden… 24. Stéveny-Rosoux-Verbist-Martin-Pulinx-Pulinx-Jussy-Chaballe (MPM Racing) op 23 ronden, 1ste in tweezitters...