Yamaha produceert niet alleen tweewielers en het was dan ook met plezier dat we mochten ontdekken dat zij een heel watersport gamma ontwikkelen. Liever dat, dan naaimachines uiteraard... Want D'Ieteren Sport kwam op het goede idee, om beide activiteiten aan de pers voor te stellen.
Dus trokken wij naar Le Touquet en kregen van de leden van de staf een overzicht van de geschiedenis en de talrijke hoogtepunten die het merk ondertussen al telde. Torakusu Yamaha, eigenlijk horlogemaker van beroep, herstelde op een zekere dag een orgel. Hij zag wat in deze techniek en dat leidde ertoe dat hij in 1887 met een eigen productie startte. Naast die orgels kwamen vlug piano's en harmoniums, wat dadelijk de stemvorken in het kenteken verklaren. In 1955 verscheen de Yamaha Motor Corporation ten tonele, want de Japanse motormarkt kende toen een ongelooflijke boom en er bestonden niet minder dan 170 motorfabrikanten! In de jaren '60 profileerde Yamaha zich op het gebied van de technologische ontwikkelingen en ontwikkelde onder andere de Autolube-smering. In 1961 stond voor de constructeur op het Island of Man, de eerste deelname aan een GP op het programma. De eerste overwinning werd in 1963 in Spa behaald en in 1964 behaalde Yamaha met Phil Read in de 250cc, zijn eerste constructeurtitel binnen. Met de XS650 verschenen in 1970 ook de eerste viertakt op de markt.
Interesse en bekwaamheid
Met de XT500 werd in 1975 de terugkeer van de dikke mono gevierd, wat in 1979 met een overwinning in de Parijs-Dakar werd beklonken. De eerste jet-ski kliefde in 1986 door de golven en de miljoenste sneeuwscooter liet in 1997 zijn kettingen ratelen. In 2000 werd de kaap van 6.000.000 stuks van buitenboordmotoren bereikt! Interesse en bekwaamheid horen bij elkaar en Yamaha weet zich hier steeds in te onderscheiden. D'Ieteren Sport werd in 1995 opgericht en nam de import van Yamaha op zich en beheert sindsdien alles wat onder die merknaam rijdt, glijdt en drijft. Maar zij zorgen niet alleen voor de motoren, maar ook voor het toebehoren van Pirelli, Metzeler, AGV, Spidi, Sidi, Fieldsheer, … Onlangs werd het aanbod nog met de Zodiac, Avon en Bombard boten uitgebreid. En vermits die boten ook van motoren moeten voorzien worden…. Uiteraard moeten we het ook even over de watersportmotoren hebben. Yamaha stelde onlangs de parel van zijn gamma voor, de F350. Uit een V8 van 5,3 l met elektronische besturing, weet die zomaar eventjes 350pk te puren! De kenners zullen dit op zijn zachtst gezegd erg op prijs stellen… Geloof ons gerust, dat gaat verbazend goed vooruit! Maar voorzie toch maar een budget van 31.400€!
Motoren op het water
Als we een vluchtige blik op de jet-ski’s werpen (een speeltuigje dat de meeste motorrijders wel weten te waarderen), valt ons bewonderend oog op hét van hét op dit gebied: de FX SHO die van een 1.812cc viercilinder met compressor voorzien is en wiens shell uit Nanoxcel gemaakt is (winst : 30kg) … Voor 17.400€ krijg je verbluffende prestaties voorgeschoteld. Uw dienaar durfde zelfs geen plankgas te geven! Je kan maar beter eerst wat ervaring op minder krachtige modellen op doen.. Die zijn misschien niet zo spectaculair, maar wel makkelijker te beheersen (eigenlijk zitten we hier erg dicht bij het motorrijden…). We hebben dus héél veel plezier en heel veel golven gehad tijdens deze presentatie. Om maar van de slappe lach te zwijgen, die we kregen nadat onze collega’s zich in hun neopreenpakjes hadden gewrongen en hun gezicht achter macho zonnebrille verborgen!
Maar we gingen niet alleen het water op, ook de scooters van het merk werden getest.
Back to earth
De scootermarkt ontwikkelt zich steeds verder en vooral in Noord-Europa is de groei opvallend. Van de 597.000 inschrijvingen in 2006 en 604.000 in 2007 ging 20% naar Yamaha. Dankzij het “kleine” rijbewijs wordt de Belgische markt door de 125cc beheerst, wat concreet een verhoging van 42% in 2007 (4.669 inschrijvingen) betekent, terwijl modellen boven de 125cc hun aandeel met 26% zien groeien (2.451 inschrijvingen). Het 125 cc-gamma start aan 1.990€ met de eenvoudige Vity, die een luchtgekoelde viertakt en 10" wielen heeft. Daarna komen de Cygnus en de Majesty. Aan de top vinden we de X-Max en de X-City. De X-City is een variante van de X-Max met grotere wielen, die op sommige markten erg gewaardeerd wordt. Beide twee modellen zijn eveneens in 125 en 250cc-versie verkrijgbaar. Maar als je nog meer wil dan moet je toch even bij de Majesty 400, of zijne Majesteit, de T-Max 500 langsgaan.
T-Max
De T-Max werd eind 2007 in een nieuw jasje gestoken en gelukkige werd net datgene wat hem zo speciaal maakt helemaal behouden. Yamaha neemt niet deel aan wedren naar overvloedige uitrusting, maar zorgt dat de T-Max een rasechte scooter blijft die een hoog afwerkingniveau aan compacte afmetingen, een uitstekend chassis en een in alle omstandigheden meer dan voldoende 500cc koppelt. Het doelpubliek is nogal uiteenlopend. Volgens Yamaha zijn het vooral omgeschoolde motorrijders, nieuwe weggebruikers of gematigde scootergebruikers die voor dit model kiezen. Sinds het begin, nu al 7 jaar geleden, wordt hij in de zuiderse landen massaal verkocht en tot nu toe werden er zowat 100.000 exemplaren geleverd. In Italië bestaat er zelfs zoiets als een echte "T-max-mania" (clubs, trektochten, races) en gingen tijdens het eerste productiejaar niet minder dan 18.000 exemplaren over de toonbank (40 in België). Op enkele mm na blijven de buitenafmetingen van 2008-versie behouden, maar voortaan wordt hij op een stevig aluminium-chassis gebouwd en wordt hij met een stevige telescopische voorvork van 43mm uitgerust. De 15”wielen zorgen voor meer stabiliteit, terwijl een reservoir van 15 liters, ABS in optie en de kwaliteitsafwerking ongetwijfeld de stevige prijs van 8.400€, of 8.900€ met ABS verklaren. Voor die prijs kan je je wel een X-Max én nog een 250 X-City aanschaffen. Per cc gerekend lijkt de prijs ons toch wel correct…
Toertje
Een kleine kennismaking in en om de badplaats van Le Touquet is de beste manier om de persoonlijkheid van elke scooter te leren kennen. De prijs van het comfort gaat naar de Majesty, die over veel bergruimte beschikt. De X-City testten we in de 250 cc-versie en biedt een comfortabelere en natuurlijkere rijhouding dan zijn kleine broer, de X-Max. De X-City heeft vooraan een 16" wiel en 15" achteraan, terwijl de X-Max zich tevreden stelt met 15" en 14". Als we beiden met elkaar vergelijken, zien wij eerlijk gezegd het belang van de X-City niet in. De X-Max is dusdanig stabiel en zo duivels handig, dat wij echt niet inzien waarom we zijn enorme koffer zouden moeten terzijde schuiven (hij verslindt twee integraalhelmen en wat kleine voorwerpen) en ons met het belachelijke rommelbakje onder het zadel van de X-City zouden moeten tevreden stellen. Door zijn talrijke kwaliteiten wordt de X-Max trouwens de beste koop van deze testdag. Hij is ongelofelijk handig in bebouwde kom, maar deinst voor geen enkele bocht terug. Zijn krachtige motor is meer dan voldoende in de stad en met een topsnelheid van 130 km/u kan je gerust via de autosnelweg van stad naar stad trekken. Heeft hij dan geen gebreken? Ja, enkele toch. We willen de rivalen in het segment ook een kans geven en sommen de nadelen even op. De afwerking is niet van de besten, terwijl de strakke ophanging het comfort eerder negatief beïnvloed, maar dat is de prijs die je nu eenmaal voor een uitstekend weggedrag dient te betalen.
De T-Max zal op zijn beurt de estheten verleiden. Met al zijn kwaliteiten liggen zijn ambities heel wat hoger. En aan zijn stuur, voelden we helemaal geen jaloezie tegenover de motorrijders...