Via een samenwerking met specialist Luminar wil Volvo vanaf 2022 op al zijn nieuwe modellen standaard een LiDAR op het dak inbouwen. Een LiDAR is een optische sensor die constant duizenden laserpulsen uitstuurt en weer opvangt om zo een 3D-beeld van zijn omgeving te vormen. Het principe is dus hetzelfde als een radar, maar in plaats van geluidsgolven wordt met laserlicht gewerkt, zodat een oneindig veel grotere precisie wordt bereikt. Zo goed als alle prototypes van zelfrijdende voertuigen zijn beladen met dit soort LiDARs, die echter één groot nadeel hebben: ze zijn onvoorstelbaar duur. Volvo lijkt dat probleem met Luminar te hebben overwonnen als het zijn auto’s er standaard mee wil gaan uitrusten. Let wel: de LiDAR van Volvo werkt alleen en is enkel naar voren gericht.
Voor detectie van de omgeving naast en achter de wagen maakt het nog gebruik van radarsensoren en camera’s. Net zoals bij Tesla zal de hardware op alle modellen worden ingebouwd en zal het systeem via constante software-updates door de tijd heen steeds beter gaan werken. De Zweden hebben er het volste vertrouwen in dat ze op korte termijn naar autonoom rijden van niveau 3 zullen kunnen gaan, zij het enkel op de snelweg. Dat betekent dat de bestuurder het stuur kan loslaten en zijn blik van de weg kan halen onder heel specifieke omstandigheden. Volvo gaat ervan uit dat deze functie de verkeersveiligheid zal vergroten.