De Europese commissie heeft een maatregel goedgekeurd die een intelligente snelheidsbegrenzer verplicht maakt op onze auto’s. De ISA (kort voor Intelligent Speed Assist) zal ingebouwd worden in elk model dat vanaf juli 2022 op de markt komt. Bovendien wordt het verplicht op alle nieuwe auto’s die vanaf juli 2024 verkocht worden. Bestaande nieuwe voertuigen die voor die datum verkocht worden, blijven buiten schot 

Hoe werkt het?

We stellen je alvast gerust, het gaat niet om het beperken van de snelheid van het voertuig, maar wel over een waarschuwingssignaal wanneer de bestuurder de snelheidsbeperkingen niet respecteert. De gekozen technologie maakt gebruik van de kaarten van het navigatiesysteem om de locatie van het voertuig te kennen, maar ook van verkeersbordherkenning door middel van een ingebouwde camera. Die laatste zich vandaag al in heel wat auto’s die recent gecommercialiseerd werden in Europa.

Autobouwers krijgen de keuze tussen vier soorten waarschuwingen: een eenvoudig auditief signaal, een systeem met vibraties, een systeem dat automatisch de snelheid kan aanpassen of tenslotte een waarschuwing via het gaspedaal door middel van haptische feedback die de bestuurder aanzet om trager te rijden. Je kan die signalen echter negeren door harder op het pedaal te duwen.  

Het objectief van de Europese commissie is om het aantal verkeersdoden met 20 tot 30% te doen dalen, met als ambitie nul doden op de wegen van het Oude Continent tegen 2050. 


?