Genieten van sportieve prestaties hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat je voor een weinig praktische coupé moet kiezen. Chauffeurs die op zoek zijn naar een sportief alternatief kunnen ook terecht bij de breaks van de Peugeot 308 GT en Skoda Octavia RS. Beide modellen kregen onlangs een facelift. Veelrijders kunnen zelfs kiezen voor een dieselmotor. Maar benzinemotoren zijn aan een opmars bezig, dus kozen we voor de benzinevarianten van deze breaks.
Afwerking en uitrusting: punt voor Skoda
Naast nieuwe looks (vooral bij de Octavia) zorgt de tussentijdse facelift bij beide kemphanen voor een opgewaardeerde uitrusting. Dat zie je vooral bij de Peugeot 308. Hij begon op dat vlak wat achterop te hinken vergeleken met de referenties in het segment, maar nu is hij weer zo goed als bij. Hij krijgt voortaan een aanrijdingswaarschuwing, noodremhulp, rijstrookassistentie, vermoeidheidswaarschuwing, automatische koplampen, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, achteruitrijcamera met 180-gradenzicht, parkeerhulp, enzovoort.
Maar de Skoda Octavia RS hoeft met een gelijkaardige uitrusting niet onder te doen. De Skoda biedt dezelfde luxe en zelfs enkele extra’s, zoals een gestuurde ophanging. Op vlak van infotainment is het nieuwe touchscreen van de Peugeot sneller en overtuigender dan vroeger. Maar de Skoda doet opnieuw beter: 9 duim groot, vergeleken met 7 duim in de Fransman. Als het formaat belangrijk is, uiteraard.
Comfort: punt voor Peugeot
Skoda biedt dus een adaptieve demping aan op zijn Octavia. Die was aanwezig op ons testmodel. Afhankelijk van de rijmodus is het contact met de weg relatief vloeiend of merkbaar stugger. De 308 GT heeft dat snufje niet. Maar het rijcomfort staat nog steeds op hoog niveau. De 308 GT blijft trouw aan zijn GT-opschrift en heeft er goed aan gedaan niet te radicaal te gaan en nog een comfortabel contact met de weg te behouden.
Op praktisch vlak hebben beide modellen een gigantische kofferruimte van meer dan 600 liter. De ruimte achteraan is zowel bij de Skoda als bij de Peugeot royaal. Tenminste: in de SW-versie van de 308, die een 11 centimeter langere wielbasis biedt dan de compactere vijfdeurs.
Motor: punt voor Skoda
Bij Peugeot konden we inderdaad kiezen voor de 270 pk sterke radicale GTI. Maar die is er niet als break en kost zowat € 35.000. De break puurt 205 pk uit het 1.6 THP-blok. Peugeot heeft van de facelift geen gebruik gemaakt om het vermogen van de 308 GT te doen toenemen. Skoda deed dat wel: de Octavia RS 2.0 TSI produceert nu 230 pk en zelfs 245 pk als je de versie met sperdifferentieel kiest (die weliswaar meer dan € 35.000 kost). In zijn 230 pk-versie duwt de 2.0 TSI de Octavia Combi al stevig vooruit. Dat komt onder meer door het royale koppel van 350 Nm, tegenover “amper” 285 Nm in de Peugeot. De Tsjech is iets zwaarder dan de Fransman, maar is wel het krachtigst en meest atletisch: 0-100 km/u duurt 6,8 seconden (7,6 seconden in de Peugeot) en de topsnelheid bedraagt 247 km/u (tegenover 235 km/u in de 308 GT SW).
Weggedrag: punt voor Peugeot
Peugeot zet zijn 308 GT als snelle en leuk rijdende kilometervreter in de markt. Het weggedrag blijft daardoor voldoende comfortabel om lange afstanden af te leggen. Als de snelweg wordt omgeruild voor bochtig speelterrein, komt de Peugeot levendig uit de hoek. Hij is zelfs zo dynamisch dat je de indruk krijgt met een kleinere auto onderweg te zijn. Het stuur voelt natuurlijk en consistent aan, en geeft de commando’s door aan een precieze vooras. Je duikt met plezier de bocht in en houdt hem perfect in de hand, zelfs wanneer je doorduwt.
De Skoda Octavia Combi RS is zeker geen lauw afkooksel. Al in de eerste bochten voelt zijn stuur verrassend direct aan. Maar zijn dynamisch weggedrag is algemeen wat ruwer. Zijn voorwielen krijgen daarnaast ook moeilijk het vermogen aan de grond wanneer de rijomstandigheden verslechteren.
Prijs: punt voor Peugeot
Peugeot zet zijn 308 GT SW met THP-motor in de catalogus vanaf € 29.301. Reken minstens op € 31.670 voor de Skoda Octavia RS Combi met TSI-motor. En zelfs € 33.470 voor de versie met DSG-versnellingsbak. Die keuze is bij Peugeot niet aan de orde: de (nieuwe) achttrapsautomaat is voorbehouden voor de diesel. Naast een lagere basisprijs is de 308 GT fiscaal ook interessanter dankzij zijn kleinere cilinderinhoud, zijn vermogen van minder dan 211 pk (voor Wallonië en Brussel) en zijn lagere CO2-uitstoot (134 g tegenover 149 g).
Besluit: winst voor Peugeot
Als je de punten optelt, wint de Peugeot 308 GT SW deze vergelijkende test. De Skoda Octavia Combi heeft weliswaar de meest gespierde motor en zet sterkere prestaties neer. Zijn uitrusting is bovendien vollediger als je ervoor wilt betalen. Maar de 308 GT wint vooral dankzij zijn voorbeeldige dynamische weggedrag, zijn interessantere verhouding prijs/uitrusting en zijn grotere veelzijdigheid als GT.