Geduld is een schone deugd. De nieuwste generatie van de Mondeo werd al twee jaar geleden gecommercialiseerd in de Verenigde Staten en staat nu eindelijk bij de Europese dealers. Waarom we zo lang moesten wachten? Het model moest nog afgesteld worden volgens de specificaties van de Europese markt. Dat is de officiële reden. Natuurlijk was die tijd ook nodig om de productie over te hevelen van de fabriek in Genk, de historische thuishaven van de Mondeo, naar die van Valencia in Spanje.
Technologische strijd
Gelukkig heeft de Mondeo al van bij zijn lancering spitstechnologie waarmee hij helemaal mee is, ondanks de vertraging. Hij is onder meer uitgerust met een automatische noodrem met voetgangersdetectie, een adaptieve snelheidsregelaar, masserende, verwarmde en geventileerde zetels en verkeersbordenherkenning. Opmerkelijk is de aanwezigheid van gordelairbags op de zijdelingse plaatsen achterin waarmee de gevolgen van een impact op de ribbenkast verminderd worden.
Al meer dan veertig jaar (20 miljoen geproduceerde exemplaren!) is de Passat een vaste waarde in de catalogus van Volkswagen. Deze achtste generatie klimt duidelijk ook hogerop. Tot zijn elektronische hulpmiddelen behoren het autonome rijsysteem in files (tot 60 km) en de automatische noodrem.
Onberispelijke afwerking
Die evolutie in de richting van het topgamma zie je ook aan de onberispelijke afwerking en de presentatie van de boordplank van de nieuwe Passat. Een groot scherm dat je kunt configureren verschijnt tussen de twee tellers in de Highline-afwerking. Hiermee kun je bijvoorbeeld de navigatiekaart onder ogen houden, ook wanneer de passagier voorin de muziek wil regelen op het centrale aanraakscherm.
Wat afwerkingsdetails betreft, loopt de Mondeo een beetje achter. Maar de presentatie van de boordplank is origineler en minder streng. Zijn ergonomie is ook vrij eenvoudig dankzij het centrale aanraakscherm.
XL of XXL berline?
De vierde Mondeo wordt nog een tiental centimeter langer dan de (ook al niet kleine) derde generatie en flirt met de 4,90 meter. Een grote auto om te parkeren wanneer je je in de stad waagt. De Passat lijkt zelfs bijna klein door het lengteverschil van 11 cm (4,87 meter tegenover 4,76 meter) en door zijn slankere lijnen. Dankzij zijn lange wielbasis biedt hij toch de grootste knieruimte voor de passagiers achterin. En zelfs het grootste koffervolume met de bank op zijn plaats: 586 tegenover 541 liter. Praktisch gezien is de Mondeo wel in het voordeel dankzij zijn grote kofferklep. Die biedt een veel gemakkelijkere toegang tot de koffer dan het deksel van de Passat. Op verhuisdagen maakt de Mondeo ook het grootste maximale laadvolume vrij met twee plaatsen: 1.437 tegenover 1.152 liter.
Lange afstanden
Op de weg of tijdens manoeuvres betaalt de Mondeo zijn coupéstijl met een middelmatig zicht rondom. De voorruitstijlen belemmeren het zicht op een rotonde en de krappe, steile achterruit bemoeilijkt het zicht naar achteren. De contouren van de Passat zijn hoekiger en gemakkelijker in te schatten. In beide gevallen heb je te maken met een reisauto die gretig kilometers vreet. Ze zullen pendelaars plezieren met hun goede geluiddemping en kruissnelheid die alleen op de Autobahn toegelaten is. Zeker de Mondeo, die zich onderscheidt met zijn zachtere ophanging dan in de relatief harde Passat.
Ballerina’s
Ondanks de soepelheid is de Mondeo de leukste om te besturen op kleine bochtige wegen. De snedige voortrein wordt bediend met een perfecte stuurfeedback en koetswerkbewegingen worden goed gedempt. Kers op de taart: de Mondeo heeft een ‘actieve’ achtertrein die op verzoek graag meeslingert. Rijden met de Passat wekt minder enthousiasme op. Maar daarom is hij niet minder doeltreffend, integendeel. Dankzij het lichtere MQB-platform weegt hij zo’n 150 kg minder dan de Mondeo met gelijkaardige motor en rijdt hij vloeiend door de bochten. De Passat is minder amusant, maar stabiel, geruststellend en doeltreffend.
TD(C)I?
Je kunt je tevredenstellen met een instapdiesel als je bereid bent veel te schakelen om te hernemen. De Passat heeft een 1.6 TDI met 120 pk, de Mondeo een 1.6 TDCi met 115 pk. Leuker wordt het met de 2.0 diesels van 150 pk. De Passat is lichter (1.400 tegenover 1.580 kg) en dus ook vinniger. De Mondeo maakt dat goed met zijn betere verhouding tussen prijs en uitrusting. Met gelijke uitrusting kost de Volkswagen bijna 5.000 euro meer …
Conclusie
De Passat blijft de rationele keuze in het segment van de gezinswagens. Behalve bij het tekenen van de (dure) bestelbon, zul je op geen enkel vlak teleurgesteld worden. De Mondeo heeft bijna evenveel rationele argumenten, maar voegt er een emotioneel accent aan toe met een wegcontact dat meer voldoening schenkt en een minder doordeweekse stijl. Zijn grote kofferklep is tot slot een onmiskenbaar praktisch voordeel.