In 1956 werd een eerste prototype uitgewerkt: de C10. Die wist echter niet te overtuigen en Citroën begon aan een tweede studie: de C60. De tijd drong echter en in 1961 bracht Citroën snel de Ami6 uit. Die werd gezien als een tijdelijk project om de tijd te overbruggen tot de in 1960 gecreëerde C60 op de markt zou komen. Het matige onthaal dat de Ami6 te beurt viel deed de C60 echter in de vergetelheid geraken…

Verbluffende kenmerken

Uiterlijk zien we een aantal elementen die van de DS zijn overgenomen, zoals het front, gecombineerd met de bijzonder controversiële omgekeerde achterruit van de Ami6. Mechanisch werd echter voor specifieke oplossingen gekozen: een luchtgekoelde viercilinderboxer, afgeleid van de motor van de 2PK, in twee versies: 1,1 en 1,4 liter. Voor de krachtigste versie werd zelfs een hydropneumatische ophanging overwogen, afgeleid van die van de DS. Hij was met andere woorden een soort GS voor zijn tijd. Helaas leidde het prototype zoals zovele andere nooit tot productie… terwijl hij het merk wel een fortuin had gekost.