We keren terug naar het Salon van Tokyo van 1970. Mazda stelt er de RX-500 voor, een concept car van een bijzonder radicale coupé! Hij breekt radicaal met de eerder conservatieve auto’s van andere constructeurs van het land van de rijzende zon. Hier zit de motor centraal achterin, hij krijgt schaardeuren en een plastic koetswerk...
Op technisch vlak is het model ook origineel, met een rotatiemotor met een inhoud van een liter, die toch 250 pk levert! Dat belooft stevige prestaties, aangezien het totale gewicht van deze concept lager is dan 850 kg! Maar het pronkstuk is de achterkant...
3 kleuren voor 3 rijfases
Mazda wou met deze concept de grenzen van de actieve veiligheid verleggen. Daarom zijn er achteraan lichten in drie kleuren. De groene lichten geven aan dat de wagen aan het accelereren is. Oranje lichten kondigen een constante snelheid aan, en (dat had je al begrepen) rode lichten betekenen dat er geremd wordt.
Helaas werd het model nooit in overweging genomen voor productie. Mazda toonde het tijdens verschillende gelegenheden, maar er volgde geen serieproductie. En dat is jammer, want deze bolide had enkele Europese referenties in die tijd aan het wankele kunnen brengen, te beginnen met de Porsche 911!