De geweldig getekende Corvette had niet de motor die zijn adembenemende looks verdienden. Toch zag de charismatische Harley Earl, toen designbaas bij GM, heel wat evoluties voor het model. Voor er in 1955 uiteindelijk een V8 kwam die de verkoop aanzwengelde, presenteerde de Amerikaanse ontwerper op het GM Motorama van 1954 een conceptcar voor een… shooting brake.

Baanbrekende stijl

Het concept leek een geslaagd huwelijk tussen de (stilistisch) sportieve Corvette en een praktische break. De hele achterkant kreeg namelijk een immense glaspartij en een zwevend dak. De conceptcar was dan ook een schot in de roos.

De GM-directie had snel door dat het concept rijp was voor productie als het tenminste op een gewoner model werd geïnstalleerd, zoals de Bel Air. De Bel Air Nomad zag dan ook het daglicht in 1955. Er kwam dus geen shooting brake van de Corvette. Maar de komst van krachtigere motoren in 1955 betekende wel de start van een ongeziene commerciële carrière.

2004

In 2004 haalde GM de plannen terug boven. De bedoeling was niet om de Corvette opnieuw tot shooting brake om te vormen, maar om een conceptcar te bouwen die verwees naar… de eerste conceptcar uit 1954 en die dus diens vijftigste verjaardag in de verf zette. Het nieuwe model kreeg een aantrekkelijke retrostijl, maar was niet zo sexy als het origineel.

2017

Vandaag biedt de bekende Amerikaanse tuner Callaway een shooting brake aan van de huidige Corvette Stingray. Esthetisch is het resultaat een geslaagde mix van stijl en praktisch gebruiksgemak. Nostalgici moeten het echter stellen met replica’s: de originele conceptcars uit 1954 zijn allemaal vernietigd…