Als we over Porsche beginnen, denk je ongetwijfeld meteen aan de 911. De sportwagen met “flat six” achteraan creëerde de reputatie van het merk, maar zorgde er ook voor dat andere modellen in de schaduw bleven staan. De 928 werd ontworpen om de 911 op te volgen, maar slaagde daar uiteindelijk nooit in, ondanks een “logischere” opstelling en betere prestaties.
Heiligschennis
De Porsche 928 kwam in 1978 op de markt en zorgde voor een golf van verontwaardiging bij de liefhebbers van het merk. “De 911 vervangen door deze auto met motor voorin? Een watergekoelde V8 dan nog? Heiligschennis!” Achteraf bekeken wordt er vaak gezegd dat de 928 een fenomenaal succes was geweest als de 911 nooit had bestaan of als een ander merk de 928 had gelanceerd…
Lange carrière
De vergelijking met de 911 ligt uiteraard gevoelig. Maar toch kende de 928 een uitzonderlijk lange carrière: van 1978 tot 1995. Er werden meer dan 60.000 exemplaren verkocht! Toen hij uitkwam was de 928 verbazend modern: niet alleen was zijn lijn vooruitstrevend sober, maar hij was technisch zo ver vooruit dat de concurrentie wel gewone stootkarren leken.
240 tot 350 pk
De 928 heeft uiteraard een krachtige motor. De 4,5 liter grote V8 produceerde aanvankelijk 240 pk. Een redelijk vermogen gezien de cilinderinhoud en helaas ook het gewicht van de auto. Al snel begon Porsche de motor onder handen te nemen. Hij ging op pensioen met een cilinderinhoud van 5,4 liter en een vermogen van 350 pk.
Perfecte balans
Maar uiteindelijk verdient het chassis nog de meeste aandacht: terwijl de 911 bij Porsche bekend staat om zijn natuurlijke onbalans, is het bij de 928 net omgekeerd. Porsche plaatste de versnellingsbak op de achteras om een perfecte balans te verkrijgen. Bovendien was hij met zijn passief meesturende achteras zijn tijd ver vooruit. Heel wat moderne sportievelingen evenaren zijn weggedrag nog steeds niet.
Tevergeefs
Ondanks al die kwaliteiten was de inspanning tevergeefs: de 928 slaagde er niet in om de 911 te onttronen, hoewel hij daarvoor ontworpen was. Hij was technisch veel beter, maar werd als “te perfect” beschouwd, “te homogeen” en “te afgevlakt”. De sportwagen zat dus duidelijk bij het verkeerde merk…
Onverwoestbaar
Het goede nieuws is dat de 928 zoals elke Porsche bijzonder stevig gebouwd is. De motor is onverwoestbaar: als hij goed onderhouden is en de distributieriem regelmatig vervangen werd, kan de motor meer dan… 500.000 km aan. We hebben zelfs al eens van een exemplaar gehoord waarvan de motor pas bij 700.000 km werd gereviseerd. Als dat geen uithoudingsvermogen is…
Technisch is hij dus bijzonder stevig, maar de elektrische accessoires en afwerkingsdetails in het interieur zijn dat minder… welkom in de jaren 80! Het traditionele probleem bij dit soort GT’s blijft: als er problemen zijn, loopt de rekening op.
Vandaag
De 928 is vandaag niet bijzonder gewild. Zijn waarde is de laatste jaren wel toegenomen, maar die blijft lichtjaren verwijderd van die van moderne 911-modellen. Als geweldige GT werd hij vooral verkocht met drietrapsautomaat, die uiteraard vandaag niet in de smaak valt bij puristen. Een mooi exemplaar met manuele bak is dus aanzienlijk meer waard.
Hoeveel?
Hoeveel moet je dus betalen voor deze wegkoning? Tussen € 10.000 en € 60.000, afhankelijk van het model en de staat. Voor ongeveer € 25.000 heb je een mooi exemplaar, eventueel met manuele versnellingsbak. De meest gezochte exemplaren zijn uiteraard de allereerste exemplaren voor hun charme, de S4 voor zijn extra vermogen, en de 928 GT voor zijn sportievere karakter.