20201013081404alfasud.jpg

Aan het eind van de jaren ’60 raakten coupés en roadsters stilaan uit de mode. Constructeurs begonnen meer in te zetten op kleine, zuinige auto’s voor een jong en dynamisch publiek. Tussen de Fiat 124, Simca 1100 en dergelijke meer hoopte ook Alfa Romeo een stuk van de taart mee te pikken. En hoe… De ingenieurs gingen niet over één nacht ijs en gaven de kleine berline een schokbehandeling voor zijn chassis: 4 schijfremmen (achteraan zelfs inboard), een Watt-achteras en een boxermotor voor een lager zwaartepunt. Het geheel werd gekleed in een tweevolumekoetswerk van meesterdesigner Giugiaro.

20201013081055alfasud.jpg

Belangrijke economische rol

De Alfasud was niet enkel bedacht als een antwoord op de concurrentie. Italië, dat op dat moment eigenaar was van het merk, wou het product gebruikt om de werkgelegenheid in het zuiden van het land terug aan te trekken. In de buurt van Napels verrees een volledig nieuwe fabriek en in 1971 begon het model aan zijn carrière. Vandaar trouwens ook de naam Alfasud, “Alfa van het zuiden”. Hij kreeg een warme ontvangst: zijn lijnenspel was aantrekkelijk, de kleine boxer pittig en de wegligging absoluut verbluffend.

20201013081433alfasud.jpg

Helaas raakte het cliënteel al snel teleurgesteld: de Alfasud leek wel biologisch afbreekbaar, zo snel roestte het koetswerk weg. De algemene kwaliteit was trouwens beneden alle peil: het staal werd niet op de juiste manier opgeslagen en de fabriek had te kampen met zware spanningen tussen de arbeiders en de directie. Alfa deed wat het kon om zijn wonderkind met tere huid te redden: in 1975 kreeg hij een vijfversnellingsbak, in 1976 een coupéversie en zijn boxermotor werd telkens groter en krachtiger.

20201013081453alfasud.jpg

In 1980, na een carrière van vier jaar, gaf Alfa Romeo de verkoop een duw in de rug met een facelift. De Alfasud zou het nog maar vier jaar volhouden, maar hij kende een mooi einde van zijn loopbaan, met eindelijk een kofferklep achteraan en een motor van bijna 100 pk. In 1984 maakt hij plaats voor de 33, die technisch veel banaler was. Als je de coupés en de berlines bij elkaar optelt zijn er meer dan een miljoen exemplaren gebouwd van de Alfasud.

20201013081056alfasud.jpg