Met zijn lange motorkap, stevige derrière en twee geweldige uitlaatpijpen zou je denken dat deze Crossfire gemaakt is voor bochtige wegen en een occasionele uitstap op circuit. Maar het karakter van de Crossfire is het tegengestelde van zijn looks: subtiel en gericht op grote afstanden.
Transplantatie
De Crossfire neemt 39% van de elementen van de Mercedes SLK over, te beginnen bij het platform en de V6. In tegenstelling tot de Duitser is de Amerikaan altijd een coupé en heeft hij alleen een zescilinder. Die is 3,2 liter groot en produceert 218 pk. Een bescheiden vermogen voor de cilinderinhoud, dat naar de achterwielen wordt gestuurd via een manuele zesversnellingsbak of een vijftrapsautomaat.
De prestaties zijn correct (een topsnelheid van 244 km/u en 0-100 km/u in 6,5 seconden), maar de Crossfire reageert nooit brutaal. Hetzelfde geldt voor het chassis: de reacties zijn zacht en de auto voelt bijzonder stijf aan, maar is desondanks niet geschikt voor een race naar de top van de heuvel.
Cabriolet en SRT-6
In 2003 kwam de Crossfire op de markt, maar het volgende jaar daalden de verkoopcijfers drastisch. Chrysler reageerde prompt met een Roadster, die in 2005 verscheen en een stoffen kap had, en een sportversie, de SRT-6. Die gebruikte de V6 van de SLK 32 AMG: dezelfde 3,2 liter grote V6 als de gewone versie, maar met een compressor om 332 pk en 420 Nm te produceren. De prestaties waren dus explosief: 0-100 km/u in 4,8 seconden. Helaas was hij alleen gekoppeld aan een vijftrapsautomaat die nauwelijks echte sensaties bood.
Vandaag
Met 76.014 geproduceerde exemplaren is de Crossfire geen zeldzaamheid, laat staan een gezochte auto. Voor minder dan € 10.000 moet je dus een goed exemplaar kunnen vinden met relatief weinig kilometers. De Roadster en vooral de SRT-6 zijn moeilijker te vinden. Reken op ongeveer € 15.000 voor een SRT-6 in correcte staat. Voor het onderhoud zal het verdwenen Chrysler-dealernetwerk je niet meer kunnen helpen, maar de Mercedes-motor zou onderhouden moeten kunnen worden door een goede merkgaragist.