De Italiaan Piero Dusio had flair. In 1946 begon hij zijn bedrijfje Cisitalia. Het jaar daarop lanceerde hij zijn eerste model: de 202. Dat model was van kapitaal belang voor de autowereld. Niet omwille van de motor, want onder de kap lag een Fiat-viercilinder die 1,1 liter groot was en afhankelijk van de afstelling 55 tot 75 pk produceerde.

Geweldig design

Deze auto viel vooral op door zijn koetswerk. De Cisitalia was ongetwijfeld een van de eerste auto’s ter wereld die ontworpen werd om tegelijk licht en aerodynamisch te zijn. Het model werd getekend door Vignale en ontwikkeld in een windtunnel om zo verfijnd mogelijk te zijn. Dat zie je meteen op esthetisch vlak, met een lijnenspel dat voor die tijd revolutionair was, met voorvleugels geïntegreerd in de motorkap, gespierde en zorgvuldig uitgehouwen flanken en een mooi geïntegreerde daklijn.

Het buizenchassis was nog iets ongezien voor die tijd. Daardoor woog de Cisitalia minder dan 800 kilogram. Ondanks zijn bescheiden motor flirtte hij met een topsnelheid van 180 km/u.

Brutaal einde

Ondanks zijn troeven kende de Cisitalia 202 niet de ambitieuze carrière die Dusio op voorhand beoogd had. In 1952, na 172 auto’s (waarvan er 153 door Pinin Farina gebouwd werden) werd het merk failliet verklaard. De reden? Een astronomische prijs (twee Cadillacs) en het bedrag van de borgsom voor Ferdinand Porsche. Die was door de Franse autoriteiten gevangen genomen na de oorlog en kwam dankzij zijn vriend Piero Dusio vrij. Dat kwam de financiën van het merk niet ten goede…

Vandaag

Om een exemplaar te vinden heb je speurtalent nodig. Een prijs op de Cisitalia kleven is moeilijk gezien zijn zeldzaamheid. Eerder dit jaar leverde een cabriolet op een veiling nog iets minder dan € 500.000 op. Een coupé zal dus om en bij € 300.000 kosten. Al bij al een redelijke prijs als je ziet welke invloed de Cisitalia had op de rest van de autoproductie. Hoe je auto er vandaag uitziet, is namelijk grotendeels te danken aan deze 202. Het is trouwens ook de enige auto ter wereld die meteen na het begin van zijn productie werd opgenomen in het Moma in New York.