De H3, die compacter was dan de H1 en H2, was bedoeld voor mensen die interesse hadden in de brandkastlook van de Hummer, maar die afgeschrikt werden door de gigantische afmetingen. Toch is deze H3 ook geen kleintje: 4,75 m lang, 1,9 m breed en even hoog. De stijl is typisch Hummer: hoekig en het profiel van een doos.

Exit V8

Onder de motorkap pakte Hummer het iets rationeler aan. Exit de grote gulzige V8 en welkom kleine vijfcilinder. “Klein” op Amerikaanse schaal weliswaar: de vijfcilinder-in-lijn is nog steeds 3,7 liter groot. Hij produceert 240 pk en is gekoppeld aan een manuele of automatische vijfversnellingsbak.

Onderweg

Ondergetekende heeft bewogen herinneringen aan dit model. Hij was schreeuwerig en had het weggedrag van een oude sloep, maar kon een royaal comfort voorleggen en vooral ongeëvenaarde terreincapaciteiten. De vijfcilinder had weliswaar niet de longinhoud van de V8, maar wel voldoende punch. Qua verbruik hield hij vast aan oude Amerikaanse gewoontes: een gemiddelde van 18 l/100 km.

Productie

In 2010 viel het doek over Hummer. De H3 werd ook een slachtoffer van de crisis. In Europa bleef zijn verkoop relatief beperkt. Hummer plande een dieselversie, maar die kwam er uiteindelijk niet. Vandaag is hij relatief gegeerd, en kost hij ongeveer € 20.000.