Begin jaren 90 was het al even geleden dat Lancia nog een coupé in zijn rangen telde. Nochtans waren zulke modellen altijd belangrijk voor het merk. Paul Koot, een Nederlandse klant en Lancia-liefhebber, besliste om een Delta Integrale naar Zagato te sturen. Lancia liet begaan en stemde ermee in om zijn naam aan de auto te geven.
In januari 1992 werd de auto getoond op het salon van Brussel. Maar de pers was allerminst overtuigd van de lijnen en de klanten liepen niet naar de showrooms. Ook de astronomische prijs hield hen tegen, maar kon worden verklaard doordat de productie gespreid was over Lancia, Zagato en Nederland voor de afwerkingsdetails. Er zagen slechts 25 exemplaren het daglicht.
Technisch
Onder de motorkap nam deze Hyena dus de klassieke elementen over van de Delta Integrale, namelijk een viercilinder turbobenzine van 210 pk (en zelfs 280 pk als optie), een manuele vijfversnellingsbak en… uiteraard vierwielaandrijving. Met een lager gewicht dan het standaardmodel liet de Hyena uitstekende prestaties optekenen: een topsnelheid van 230 km/u en 0-100 km/u in 5,4 seconden.
Vandaag
Hier wordt het iets moeilijker: met slechts 25 geproduceerde exemplaren zal je nauwelijks een Hyena tegenkomen in de zoekertjes. In 2012 werd er een geveild voor € 89.600 en twee jaar geleden wisselde er nog een voor € 170.000 van eigenaar. Moeilijk om een prijs op te plakken dus. Technisch zorgt het onderhoud niet voor grote problemen, maar de auto kan wel elektrische grillen hebben. En vergeet ten slotte niet: elke auto is uniek.