De in 1953 onthulde Mercedes 180 is het perfecte voorbeeld van het economische wonder van de Duitse economie. In 1946 lag Mercedes in duigen en had het af te rekenen met fabrieken die in de as gelegd waren. Drie jaar later draaiden de montagelijnen opnieuw op volle kracht. Zeven jaar later kende het merk een ongeziene expansie. Een succesverhaal!

Ponton

Met deze 180 wou Mercedes een kwalitatieve auto bieden aan de betere middenklasse. Eerste verrassing voor de liefhebbers van het merk: de ‘ponton’-lijn! Die omschrijving verwijst naar een koetswerk waarvan de voorvleugels in de motorkap geïntegreerd zijn. De voor- en achtervleugels zijn met elkaar verbonden door een rechte lijn. Een ontwerp dat tegenwoordig heel gewoon is, maar dat in die tijd heel modern was en het kwaliteitsaspect van de auto versterkte! De indrukwekkende grille was er om de status van het geheel te verzekeren en te benadrukken.

Viercilinder en diesel!

Onder de motorkap telt deze kleine 180 slechts kleine 4 cilinders. Met 52 pk onder je rechtervoet is de Mercedes 180 geen krachtpatser... De sedan verleidt niettemin met andere troeven, zoals zijn bouwkwaliteit, zijn zelfdragende koetswerk dat voor een goede stijfheid zorgt en vooral zijn robuustheid! In 1954, een jaar na de introductie, bood Mercedes ook een 40 pk dieselmotor aan. Die versie was zuinig, maar echt wel traag!

Voor meer spieren was het wachten tot 1957, met de introductie van een motor met bovenliggende nokkenas. Het vermogen steeg eerst tot 65 pk, daarna tot 68, en daarmee ging ook het rijplezier erop vooruit... Het succes van dit model was zo groot dat Mercedes het pas na 9 jaar uit de catalogus haalde, in 1962, na 260.000 exemplaren!

Vandaag

De eerste exemplaren zijn het meest gezocht. We raden de dieselversie af. Die is misschien wel van historisch belang, maar hij is te traag. In plaats daarvan raden we één van de latere modellen aan, die krachtiger zijn en daardoor beter in staat het huidige verkeer bij te houden. De 180 is zeer solide, maar niet onverwoestbaar: roest kan grote schade aanrichten, vooral wat de structuur betreft! De carburatie en de vooras kunnen ook al eens problemen veroorzaken...

Het goede nieuws is dat Mercedes de meeste onderdelen nog steeds kan leveren. Het slechte nieuws is dat de prijs van deze onderdelen soms schrikwekkend hoog is! Reken op zo'n 12.000 euro voor een auto in goede staat, terwijl perfecte exemplaren tot 20.000 euro kunnen kosten!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: