De in 1979 onthulde Peugeot 505 had twee doelstellingen: de populaire 504 (die al 11 jaar bestond) opvolgen en het offensief van de grote Duitse sportsedans counteren. Toen hij werd voorgesteld, ontgoochelde de 505 zij die op zoek waren naar vernieuwing: het koetswerk was eerder een déjà vu, terwijl onder de motorkap bekende of klassieke motoren schuil gingen. Niet gemakkelijk om klanten van BMW's met grote zescilinders af te snoepen als je alleen maar een 2 liter viercilinder te bieden hebt!

Het resultaat van verstand eerder dan passie

In 1982 stelde Peugeot eindelijk een geloofwaardig alternatief voor: bij gebrek aan een zescilinder schroefde het merk een turbo op het model, en dat in samenwerking met Porsche! De 505 Turbo was geboren, maar zijn 150 pk liet een groot gat in het gamma, tussen de 'klassieke' 505 met maximaal 117 pk en deze turboversie! Zo werd de GTI geboren, met zijn 2,2 liter viercilinder motor opgedreven tot 130 pk.

Niks wilds aan!

Met 130 pk is de Peugeot 505 GTI geen wilde sedan, maar hij is wel dynamisch genoeg voor 'brave huisvaders. De uitstraling gaat er wel wat op vooruit, met onder andere een aangepaste voorbumper, een kleine achterspoiler, lichtmetalen velgen en een mooier interieur. De 505 evolueerde voorzichtig in de loop der tijd, maar zonder ooit zijn tanden te laten zien: alleen zijn uitrusting werd opgewaardeerd. In 1989 verliet de 505 GTI discreet de catalogus... Tegenwoordig betaal je minder dan 10.000 euro voor een gezond exemplaar. Het goede nieuws is dat de motor bijna onverwoestbaar is!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: