Halverwege de jaren 1970 begon de Triumph TR6 een oude dinosaurus te worden. De VW Golf GTI was nog maar pas onthuld en verwees alle Britse roadsters in één klap naar het rijk van het “voorbijgestreefde antiek”. Met zijn kofferklep en 5 praktische deuren, zijn lichte en nerveuze motor en zijn veilige voorwielaandrijving toonde hij aan hoezeer de klassieke sportwagens van zijn tijd, de Triumph TR6 op kop, verouderd waren. De Brit gebruikte nog een gietijzeren motor met stoterstangen, een gescheiden chassis en een weinig praktisch roadsterformaat dat niet meer bij de tijdsgeest aansloot…
Stijlbreuk
Daarom besliste Triumph om van op een blanco bladzijde te beginnen. Het oude en robuuste chassis (dat nog een erfenis was van de TR2 uit… 1953) werd naar de vergeethoek verwezen, net zoals de zware zescilinder in lijn. In de plaats daarvan pakte Triumph uit met een monocoquestructuur en een relatief moderne viercilinder van twee liter (met 105 tot 125 pk). Qua look werden de rondingen geschrapt en vervangen door scherpe lijnen. Die pasten weliswaar goed bij de mode van de dag, maar… vielen niet echt in de smaak.
Lachwekkende betrouwbaarheid
De auto kende flink wat succes in de Verenigde Staten, waar hij in 1975 op de markt kwam. In die mate zelfs dat de Britten zich genoodzaakt zagen om de lancering op zijn thuismarkt uit te stellen. Maar het kwaliteitsniveau volgde niet en het Engeland van de jaren 1970 werd geconfronteerd met aanhoudende stakingsgolven, zodat Triumph zelfs zijn productie moest verplaatsen van Liverpool naar Canley.
Beter, maar te laat
Tegen dan was het echter al te laat en de reputatieschade was onomkeerbaar. In een poging om te rationaliseren werd de auto in 1981 van de markt gehaald. De veel sterkere en meer muzikale V8 van de TR8 wist niets aan de problemen te verhelpen, net zomin als de te laat gelanceerde cabrioversie van 1979 (met behoorlijk suggestieve officiële foto’s…). De legende van de Triumph TR sterft dus een triestige dood, met een onbegrepen TR7 die er nooit in slaagde om de harten van de liefhebbers te veroveren, die ongetwijfeld nog verlangden naar de legendarische modellen uit het verleden.