20201009082311vol1.jpg

In 1991 bracht Volvo de 850 op de markt. Hoewel die op het eerste gezicht vrij conventioneel oogde voor het merk door zijn hoekige stijl en immense breakvariant, betekende hij toch een kleine revolutie: het was namelijk de eerste Volvo-gezinswagen met voorwielaandrijving (na de vreemde 480 ES) en vijfcilindermotor.

20201009082312vol2.jpg

202010090829165.jpg

Drie jaar later gaf het merk zijn model een echte verjongingskuur door de 225 pk sterke T5 te introduceren en een versie voor het circuit in te schrijven in het BTCC. Een homologatie-afgeleide was niet nodig, maar om in deze racesfeer te blijven bood Volvo een jaar later de T5-R aan. Van die beperkte reeks zijn slechts 2.500 exemplaren gebouwd, maar hij kon wel terugvallen op de knowhow van Porsche, dat 240 pk wist te ontfutselen aan zijn 2,3 liter grote vijfcilinder. Of toch gedurende 30 seconden overboost…

202010090829176380volvo850t5r.jpg

Met zijn agressieve look (drie kleuren waaronder een opvallend geel), prestaties van de bovenste plank en gevrijwaarde praktische bruikbaarheid was de 850 T5-R heel snel uitverkocht. Het succes inspireerde Volvo een jaar later tot een vervolg met de 850R. Zijn motor schopte het tot 250 pk en, vooral, een sperdifferentieel om het vermogen dat op de vooras werd losgelaten te kanaliseren. Hij betekende een beetje de zwanenzang van het model, want in 1996 kwam het duo S70/V70 op de markt. De R-motor werd overgenomen, maar zijn zachtere vormen betekenden een breuk met de “hete baksteen” die de 850 was.
202010090829166318volvo850r.jpg