Halverwege de 20ste eeuw stelde Felix Wankel de motor met ronddraaiende zuiger voor, die zich van een conventionele motor onderscheidt door zijn driehoekige zuiger om de verbrandingsenergie uit de brandstof om te zetten in beweging. Het is een complexe technologie waar jaren werk aan is geweest om ze betrouwbaar te maken. Uiteindelijk hebben slechts drie constructeurs zich aan massaproductie gewaagd: Citroën en NSU (die begin de jaren ’70 de joint-venture Comotor voor de productie ervan hebben opgericht), en vooral Mazda, dat de rotatiemotor vanaf de jaren ’60 heeft aangeboden in modellen als de Cosmo Sports 110S.
De eerste oliecrisis van 1973 tekende echter zo goed als het doodsvonnis van dit motortype, dat brandstof en smeerolie zuipt. Enkel Mazda bleef verder aan het concept werken, met een ultieme uitgave onder de motorkap van de RX-8, die in 2012 uit productie ging.
Terugkeer zonder gloriekrans
Maar nu heeft Mazda bij monde van zijn baas Akira Marumoto de terugkeer aangekondigd van zijn rotatiemotor. Liefhebbers van deze motor, die verzot zijn op zijn compacte formaat, zijn zo bijzonder klank en de totale afwezigheid van trillingen komen echter van een kale reis thuis. De rotatiemotor zal namelijk niet worden gebruikt om een mooie coupé aan te drijven, maar wordt wel ingezet als generator om het rijbereik van een EV te verlengen, of in een hybride configuratie.
Het eerste model dat gebruik zal maken van de bijzondere motor wordt de MX-30, die hem zal benutten om verder te geraken voor hij moet opladen. De Japanse ingenieurs zullen er echter wel over moeten waken dat deze oplossing voldoet aan de hoge normen die Europa hanteert op het vlak van CO2-uitstoot. Daarom zal het nog wel even duren voor we het concept in productie zien gaan.