Van de ID-familie van VW zijn er ondertussen al een half miljoen exemplaren verkocht, maar de volgende belangrijke stap binnen VW is het Trinity-project. Dat moet een elektrische auto in de luxeklasse opleveren, op een nieuw onderstel met een hogere laadcapaciteit en met technologie om autonoom te rijden. De projectnaam verwijst naar een drievoudig objectief: een nieuw ontwikkeld elektronicaplatform met de modernste software, de vereenvoudiging van de aanbodstructuur en een volledig geconnecteerde en intelligente productie. En voor dat laatste knelt het schoentje nu.
Uitstel tot 2028?
Vanaf 2023 zou in het Duitse Wolfsburg een nieuwe fabriek uit de grond gestampt worden die even efficiënt moest worden als de fabrieken van Tesla. Maar nu worden de investeringen daarin in vraag gesteld. Het is volgens persagentschap Reuters VW-CEO Oliver Blume die zich afvraagt of die auto’s niet beter in de bestaande historische fabriek in Wolfsburg gebouwd worden. Daardoor zou de nieuwe fabriek niet nodig zijn en de investering en stuk lager uitvallen dan 2 miljard euro. Door de twijfel over de investeringen, kan het project vertraging oplopen. Sommige bronnen hebben het daarbij over 2028. Het model zou wel nog steeds ‘Scalable Systems Platform’ (SSP) gebouwd worden, dat op termijn het standaard elektrische platform moet worden voor de elektrische wagens van de groep.