Touring gooit op zijn zachtst gezegd een knuppel in het hoenderhok. Met het gevaar de politiek belachelijk te maken beweert de Belgische mobiliteitsorganisatie namelijk dat de veralgemening van de Zone 30 een negatieve impact heeft op het milieu. Gedurfd.

Touring-woordvoerder Lorenzo Stefani zegt: “Nu alle steden Zones 30 invoeren wou Touring op wetenschappelijke wijze en in de praktijk onderzoeken of 30 km/u rijden meer vervuilend is dan 50 km/u rijden”. Daarom werd met twee voertuigen van de Thomas More Hogeschool van Mechelen een batterij tests uitgevoerd en de resultaten waren helder: bij 30 km/u vervuilt een auto beduidend meer dan bij 50 km/u. Een forse opdoffer voor politici die overal in het land pleiten voor Zones 30.

“Groene golf” beter dan Zone 30

Touring klaagt niet enkel de wildgroei van de Zone 30 aan, maar komt ook met een alternatief: de groene golf. De organisatie wil concreet dat verkeerslichten worden afgestemd op de verkeersdrukte. In 2010 al is Touring het verkeer in Brussel beginnen metten en tellen. Daaruit bleek dat de CO2-uitstoot verdriedubbelt wanneer auto’s in de file staan door niet op elkaar afgestemde verkeerslichten.

Lorenzo Stefani benadrukt dat “Touring meer gezond verstand van de overheid vraagt. Het zou beter zijn als zij meer gebruik zou maken van wetenschappers en de juiste beslissingen neemt voor alle weggebruikers”.