De toekomstige 946 gaat ook de innoverende toer op met zijn motor, een gloednieuw motorblok dat ze nu al gebruiken voor de Vespa LX en S. Buiten een discrete "3Valvole" badge op de flank, nieuwe handvaten en enkele discrete aanpassingen van het koetswerk zal een ervaren oog nodig zijn om hem te kunnen onderscheiden van zijn voorganger. Niets verschilt met de oude generatie, of toch, en daar zijn we helemaal niet blij mee, de kick is verdwenen! De Italianen blijken daar echter niet wakker van te liggen want, zoals ze het zelf zeggen: "wii arrr verry connfidènnt inne ower niouww electrrik starrtèrrr…!". Bij een 26° graden in Rome zal dat dan ook geen probleem zijn, maar hoe lang zal een batterij meegaan bij een temperatuur van 10° en een opeenvolging van dagen met regen zoals we het hier in België kennen? Zal een batterij van een jaar oud dan nog altijd even enthousiast zijn om de motor op gang te trekken?  

Unieke motor

Laat ons even terugkomen op dat nieuw motorblok. De luchtgekoelde monocilinder wordt gevoed door een injectie en haalt adem via twee kleppen en een uitlaat, alledrie gestuurd door een eenvoudige nokkenas. Deze motor werd volledig intern ontwikkeld op de hoofdzetel in Pontedera en heeft als objectief de prestaties en het rijplezier te optimaliseren, maar tegelijk ook het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen te beperken. Ze hebben bijzonder veel aandacht besteed aan de frictie en admissie, en ook de boring en inslag zijn ongezien. Het injectiesysteem regelt zowel de mengeling als de timing. De starter werd geoptimaliseerd, die gaat langer mee en maakt minder lawaai. De transmissie is met een aangepaste koppeling en riem ook aan de betere hand. Cijfers? Het vermogen gaat er met 7% op vooruit, voor het koppel is dat 10%, terwijl het verbruik met 30% zou moeten dalen met minder dan 2 liter per 100 km aan 50 km/h. Tot slot is het 3V motorblok ook lichter en minder veeleisend als het op onderhoud aankomt, waarvan de frequentie tot op 10.000 km werd gebracht.  

Vakantie in Rome

Onze testrit met de Vespa LX en S met 3V motor vond plaats in Rome, ongetwijfeld het beste decor om op een Vespa te vertoeven. Een anarchistische verkeerssituatie, maar bijzonder sympathiek om mee te maken. Het gaat er een beetje aan toe als op de skipiste, vooral kijken naar wat er voor je aan het gebeuren is en daar op reageren. Het zag er in onze ogen nogal wat acrobatisch uit, maar in Rome zijn alle weggebruikers heel tolerant en zeker niet agressief, wat het allemaal uiteindelijk heel gemakkelijk maakt. De Vespa is in deze omstandigheden echt op zijn best. De nieuwe Vespa kon alleen hier geboren worden. De nieuwe motor voldoet volledig aan onze verwachtingen. Hij is reactief en van trillingen of vibraties is geen sprake. Het is gewoon een geslaagd blok, en we kijken er met veel ongeduld naar uit om hem in combinatie met de nieuwe 946 te testen.   

De Vespa LX en S 3V zijn nu al beschikbaar bij de dealer en bestaan elk in twee versies: de LX kost 3.909€, de LX Touring 4.059€, voor de S moet u 4.109€ betalen en 4.199€ voor de S Sport.