Audi, BMW, Mercedes en Volvo bieden allemaal high-end geluidsinstallaties aan, installatie die overeenkomen met het imago van elk merk. Wij hebben al deze systemen uitgetest en grondig met mekaar vergeleken.
Grote namen …
Voor de ontwikkeling van deze systemen hebben de meeste constructeurs beroep gedaan op bekende namen uit het milieu. Zo werd het systeem van Audi ontwikkeld in samenwerking met Bang&Olufsen, Mercedes deed het met Harman Kardon en, tot slot, Volvo met Dynaudio. Enkel BMW heeft voor een "in-house" oplossing gekozen.
De geteste systemen zijn: de Symphony Bang&Olufsen van Audi (in een A4 2.0 TDI), het HIFI Professional systeem met bijbehorende radio van BMW (in een 325 dA Touring), het Sound System Harman Kardon met de Radio 20 RDS bij Mercedes (C200 CDI Break) en het Audio Premium Sound Dynaudio in een Volvo V70 2.4D.
HiFi, kost wat kost !
Een HiFi installatie, die zijn naam waard is, in een auto is geen gemakkelijke opdracht. In tegenstelling tot de installatie thuis moet rekening gehouden worden met heel wat veranderende parasieten. De geluidsinstallatie moet zich kunnen aanpassen aan de buitenomgeving, en vermeiden dat het geluid van buitenaf alles komt verpesten. Het opvoeren van het volume bij sneller rijden is al bekend, maar deze systemen houden echt rekening met wat er buiten de auto aan het gebeuren is. In de meeste gevallen maken ze hiervoor gebruik van een tiental luidsprekers, subwoofer inbegrepen.
1. Kwaliteit
Hier is het de bedoeling om een oordeel te vellen over de kwaliteit van het geluid en hoe trouw het is aan de originele opname. Ondanks het feit dat het hier om vier "high-end" systemen gaat, zijn de verschillen opmerkelijk groot! Zo'n beoordeling is niet echt objectief, maar enkele sessies met verschillende luisteraars hebben ons toegelaten om enkele voor de hand liggende kenmerken op te merken.
Hier blijkt Mercedes over het beste systeem te beschikken. Het Harman Kardon systeem zorgt voor diepe en pure lage tonen en het systeem vult het interieur op een opmerkelijke wijze. Over de juistheid kan echter wel gediscussieerd worden, en zal de equalizer van pas komen. Op de tweede plaats is er het systeem van Audi, het overal geluid is uiterst homogeen, maar zonder de diepe lage tonen die we bij Mercedes konden horen. Bang&Olufsen blijkt zich toegespitst te hebben op het hifi gedeelte, zonder daarvoor gebruik te maken van indrukwekkende en overdreven lage tonen. BMW neemt de derde plaats in op het podium. Ook hier krijgen we een homogene en trouwe reproductie voorgeschoteld, maar de ruimtelijkheid is niet zo geslaagd als het Audi systeem. Tot slot is er het systeem op de Volvo, en eerlijk gezegd, een beetje vaneen teleurstelling. Dynaudio is een van die grote namen, en onze verwachtingen waren hoog gespannen, en de standaard installatie van de V70 is eigenlijk ook al heel goed. Maar in tegenstelling tot de andere systemen is er geen diepgang, en krijgen we te maken met een eerder plat en vlak geluid tegenover het Mercedes systeem bijvoorbeeld. We kregen ook de indruk dat het geluid uit het dashboard kwam, ondanks een evenwichtige instelling van de balans en de fader.
2. Ergonomie
In dit hoofdstuk beoordelen we het gebruiksgemak en de eenvoud van het systeem. Hier staan verschillende systemen tegenover mekaar, de Zweden maken gebruik van de goeie ouwe knoppen, de Duitser nemen genoegen met een enkele (grote) knop.
Volvo maakt hier zijn reputatie waar met een uitstekend en eenvoudig systeem. Alles is duidelijk en mooi aangegeven. Geen complexe draaiknoppen, alles gaat snel en met een enkele druk op een knop. Het systeem dat Audi gebruikt vraagt wat tijd, maar eens de logica onder de knie gaat het allemaal vlotjes om door de verschillende menu's te bladeren. Enkele knopen laten ook toe om een directe keuze te maken. Mercedes eist hier de derde plaats op met een Command draaiknop en een praktisch, maar duur, spraaktechnologie systeem. Sommige menu's, zoals de radio instellingen, zijn een beetje te eenvoudig. Als laatste is er BMW met het iDrive systeem. Dit is geen lachertje voor beginners. Na een tijdje zal het allemaal wel meevallen en zal het een gewoonte worden, maar echt logisch is het systeem zeker niet. Het feit dat er veel (te veel) instellingen mogelijk zijn maakt de zaak niet echt overzichtelijker, ook al hebben ze bij BMW al heel wat vooruitgang geboekt met dit systeem.
3. Parasieten
In deze categorie gaat de eerste prijs naar het systeem dat het best omgaat met de vele ongewenste geluiden en parasieten van buitenaf.
Audi en Mercedes kapen hier de hoofdprijs weg. Ze hebben dat vooral te danken aan een uitstekende geluidsisolatie. Het is dus onnodig om de volumeknop volledig open te draaien. De Volvo en BMW moeten vrede nemen met de laatste plaats, wat vooral te wijten is aan de eerder luidruchtige motoren en een minder doeltreffende geluidsisolatie. Maar in het algemeen scoorden alle modellen meer dan degelijk in deze categorie.
4. Aansluitingen/Compatibiliteit
Hier trachten we een oordeel te vellen over de aansluitingsmogelijkheden (MP3, iPod, USB sleutel, SD kaarten, ... ) en enkele specifieke toepassingen zoals een DVD speler of harde schijf.
Alle systemen beschikken over een CD speler met MP3 compatibiliteit. Dat is niet het geval van de USB aansluiting, die is enkel standaard op de Volvo. Bij BMW is dit een optie, bij Audi en Mercedes is dat zelf niet het geval. Een zesvoudige CD lader is standaard op de Audi en de Mercedes, voor de andere merken is dit een optie. Audi en Mercedes zijn ook de enige die de aansluiting van SD kaart voorzien hebben. Alle merken bieden dan wel een bijkomende (AUX) ingang aan...maar bij Audi moet u dan wel een Avant bestellen! Als u fan bent van muziek DVD's, dan zal U voor de Mercedes of de BMW moeten kiezen. Maar dan zal u wel diep in uw portefeuille moeten gaan. Tot slot merken we op dat enkel Mercedes een harde schijf heeft voorzien, maar ook hier hangt aan deze optie een gepeperd prijskaartje vast.
De meeste systemen kunnen ook aan een navigatiesysteem gekoppeld worden aan een gunstig combitarief, en bieden dan uitgebreide mogelijkheden aan (vooral bij Mercedes) !
5. Prijs
De prijs is samengesteld uit een complex optiesysteem met eerder hoge prijzen! Hifi systemen worden in de meeste gevallen wel aangeboden met een overeenstemmende high-end radio.
Het goedkoopste, of beter gezegd minst duurste systeem is dat van Audi. De Radio Symphony met bijbehorende B&O luidsprekers kost 1.791 € !
Daarna is er het systeem van BMW. Dit systeem wordt opgesplitst in 1.200 € voor de HiFi Professional, waar u 215 € "moet" bijrekenen voor de Professional radio. Bij die 1.415 € mag u nog 300 € toevoegen voor de USB aansluiting en 440 € voor de CD lader. 2.165 € voor een compleet systeem dus.
De derde plaats is voor het Audio Premium Sound Dynaudio systeem van Volvo. Aan de 1.600 € voor het systeem moet u nog 400 € bijrekenen voor de CD lader en 310 € voor de twee subwoofers, 2.130 € in het totaal.
Tot slot, en het is zowat een traditie geworden, de uitstekende installatie van Mercedes: 863,94 € voor het Harman Kardon systeem en 1.234,20 € voor de Radio Audio 20 als basispakket! Samen is dat 2.098,14 € ... maar dat is maar een begin. Als u er de DVD of harde schijf bij wilt moet u het dubbele voorzien, maar dan krijgt u er wel een GPS bij!
Conclusie
Het beste systeem zou eigenlijk een combinatie van deze vier geluidsinstallaties zijn, de geluidskwaliteit van de Mercedes, de ergonomie van de Volvo, de aansluitingsmogelijkheden van de BMW en de prijs van de Audi! Uiteindelijk zouden wij toch voor het systeem van de Audi kiezen met een constante score en een "realistische" prijs. Dit neemt niet weg dat de duurdere systemen de echte muziekfans wel degelijk zullen boeien. De meeste merken bieden echter andere, en minder gesofistikeerde, systemen aan die al heel degelijk zijn en een pak minder geld kosten!