De mooiste dagen van het jaar komen er eindelijk aan. Gezien de blauwe hemel met een mooi zonnetje zou het jammer zijn om je op te sluiten in de auto. Vandaar deze topvijf van cabriolets. Goed nieuws: er zijn er in alle smaken, voor elk gebruik en voor elke beurs.

Topprestaties: Ferrari 458 Italia Spider

Tegenover de koude perfectie van de McLaren MP4/12C, klinkt de Ferrari mooier, is hij communicatiever en draagt hij bovenal een onklopbaar erfgoed met zich mee. Een extreme machine. Allesbehalve discreet maar het summum in zijn genre.

Onze keuze: Een uniek model. Maar er bestaan nog andere kleuren dan het aloude rood. 

Grand Tourisme : Mercedes SL

Mercedes heeft een zeer lange traditie in luxueuze roadster met het SL-gamma. Schitterende wagens, weelderig en zeer geschikt voor lange reizen. Het duivelse comfort wordt gepaard aan topprestaties, een stabiel weggedrag en … een stevige prijs.

Onze keuze: Als we de exuberante AMG even buiten beschouwing laten, lijkt de ‘basis-350’ de aangewezen keuze. Hij is lyrischer en natuurlijker dan de brutale 500.

Roadster: Mazda MX-5

De MX-5 is vandaag de auto die de roadstergeest het beste belichaamt. Hij is rechtstreeks geïnspireerd door Britse sportwagens uit de jaren zestig en voegt daar zijn legendarische betrouwbaarheid aan toe. De MX-5 is een auto zonder franjes, met voldoende krachtige motoren en achterwielaandrijving, bestemd voor bochtige plattelandswegen.

Onze keuze: Een 2.0i Sport met stoffen dak. De 1.8 lijkt een beetje nipt en het harde plooidak neemt een deel van de nostalgische charme weg.

Gezinswagen: Opel Cascada

Wellicht dé verrassing van deze lente. Met de Cascada knoopt Opel weer aan bij het stoffen cabriodak en biedt het een machine die even aangenaam rijdt als hij eruitziet. Comfortabel, ruim en krachtig. De Cascada staat voor premiumprestaties tegen een schappelijke prijs.

Onze keuze: Vergeet de diesels van veelrijders en ga voor de nieuwe 1.6 Turbo benzine met 170 pk, zeer soepel en verfijnd.

Compact: Citroën DS3 Cabrio

Akkoord, dit is eigenlijk geen volledige cabriolet. Maar het voordeel van het grote stoffen schuifdak is dat het om het even wanneer opent, al rijdend tot 120 km/u. Je verliest aan vrijheidsgevoel wat je wint aan veelzijdigheid. Een verstandige keuze met een passioneel tintje.

Onze keuze: Aangezien de uitstekende diesel 1.6 e-HDi alleen gekoppeld wordt aan de verschrikkelijke gerobotiseerde versnellingsbak, raden we de THP 150 aan. Niets de meest budgetvriendelijke keuze, maar deze motor is bijzonder aangenaam tegenover de andere mogelijkheden.